.: Altea XL Black Fox :.

11.11.2013 som sa stal novým majiteľom tohto čierneho krásavca. Nemal som plány kupovať žiadne nové auto i keď ma Octávia už trošku štvala, ale nie natoľko aby som kôli tomu kúpil fungel nové auto. Nuž dozvedel som sa o akcii, ktorú ponúkal Seat a neodolal som. Seat ponúkol veľmi peknú zľavu, ktora rozhodla o novom prírastku do rodiny. Najviac som si zo Seatu brúsil zúbky na novučkeho Leona ale ten bol tak ako Alhambra cenovo veľmi ďaleko a tak jednoznačne na treťom mieste vyhrala Altea XL. Auto do ktorého sa konečne zmestím za volant a takisto aj osoby za mnou. Navyše je to menšie rodinné autíčko a človek nikdy nevie. Zobral som posledný akciový kus a potešila čierna farba.

Výbava a info moja Altea XL...

Bezpečnosť:

- ABS a ASR
- Elektronický stabilizačný program ESC,
- 6x airbag (2x predný, 2x bočný, 2x hlavový)
- ISOFIX na zadných sedadlách
- Výškovo nastaviteľné predné bezpečnostné pásy s predpínačom
- Signalizácia nezapnutého bezpečnostného pásu vodiča
- Elektromechanický posilňovač riadenia

Komfort:

- Elektricky ovládané predné okná
- Elektricky nastaviteľné vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Svetlá pre denné svietenie
- Palubný počítač
- Rádio s CD, MP3 a DVD prehrávačom, 8 reproduktor, vstup Aux-IN, USB
- Predné svetlá do hmly

Interiér:

- Stredová konzola s úložným priestorom, držiakom na 2 poháre, 2x 12V zásuvka
- Asymetricky delené zadné sedadlá (1/3 - 2/3)
- Sieťka a háčiky v batožinovom priestore, dvojité dno v batožinovom priestore
- Odkladacia schránka pod prednými sedadlami
- Posuvné zadné sedadlá
- Chrómové kľučky dverí v interiéri

Výbava FUN:

- Multifunkčný volant
- Tempomat
- Rozhranie USB
- Výškovo nastaviteľné predné sedadlá s bedernými opierkami
- 2-zónová automatická klimatizácia Climatronic,

Výbava Winter pack:

- Vyhrievané predné sedadlá
- Ostrekovače predných svetlometov
- Vyhrievané trysky ostrekovačom čelného skla
- Vyhrievané, elektricky ovládané a sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá
- Vyhrievaný A-stĺpik.

Motory:

Jazdné výkony:

Spotreba paliva:

Prevodové ústrojenstvo:

Podvozok:

Brzdový systém:

Rozmery:

Seat Altea XL rozmery

.: Fotogaléria :.

Letné fotky

Zimné fotky

Interér

Dorábky a nové veci

Poškodenia

Opravy

Rôzne

Dorobené veci,úpravy a návody...

Plánované úpravy...

  1. Day-Light
  2. Predné svetlomety so šošovkou a day-lightom
  3. Dorobenie osvetlenia nôh
  4. Dorobenie osvetlenia clonítok
  5. Dorobenie ovládania zadných el. okien
  6. Krajšiu koncovku výfuku
  7. Predné parkovacie senzory
  8. Chrómové lišty na streche
  9. Chrómovú ochrannú lištu na zadnom nárazníku
  10. Chrómové lišty na prahoch
  11. Stropný odkladací panel
  12. Dáky ten body kit
  13. Dorobenie výstražné osvetlenie vo dverách white/red
  14. Dorobenie napájacieho USB bližsie k palubovke pre navigáciu
  15. Riadiaca páka, ručná brzda, ľakťová opierka v červeno-čiernej kombinácii

.: Dorobené veci:.

1. Čierne fólie na zadné okná

Fólie mi montovala Bystrická firma BELF. Typ fólie by mal byť TimFol. Cena za zadné dvere + piate dvere 100€. Fóliu som dával najsilnejšiu. Odkaz na stránku BELF

Dorobené úpravy zoznam

2. Zadné parkovacie senzory

Nieže by som needle parkovať, ale veľa krát som už potreboval pomoc pri nočnom dažďovom počasí a v podobných situáciach. Keď som mal HatchBack sa to ešte celkom dalo, ale keď som presedlal na Octaviu liftback moje trápenie s navyknutím na predošlé auto začalo. Dal som si cúvacie senzory a bolo to super. Pri kúpe nového auta som si tiež povedal, že je to pre mňa veľká pomoc a dam ich v prípade neobsahovanai balíčka dorobiť. Tentokrát som ale chcel originál senzory. V seate za dáky poplatok 200€ by mi údajne namontovali neoriginálne s displayom. Čítal som niekoľko príspevkov na rôznych fórach, kde boli spomínané rôzne dorábania v seate údajne originálnych senzorov. Ale originál však neboli. Nakoniec som si nechal senzory spraviť od Peťa (Peťos19) zo Seat Klubu, ktorý pozháňal fakt originálne továrenské senzory z Octavie 2 ale pasujú aj na Alteu, keďže je to jeden koncern. Problém nastal akurát v držiakoch na senzory. Zadný nárazník je na Alteii trošku inak tvarovaný a preto je nutné kúpiť 2 držiaky priamo určené na Alteu XL. Inak musíte držiaky upravovať a prilepiť nie samolepiacou páskou na držiakoch ale lepidlom, prípadne silikónom.

Dorobené úpravy zoznam

3. RNS 510

Altea dostala ako vianočný darček RNS 510-ku. Montoval ju Peťo (Peťos19) zo Seat Klubu. Pri montáži zadných senzorov sa rovno namontovalo aj toto čudo. V RNS-ke je Peťov vlastný optický systém na ukazovanie prekážky. S rádiom som zatiaľ spokojný. Škoda len, že nemá podporu video formátov aj na SD karte a hlavne rôznych formátov okrem podpory DVD formátu a len priamo z DVD disku. Škoda a snáď do budúcna sa to polepší. Pri výmene za originál rádio treba demontovať rám okolo rádia. Drží na štyroch zacválajúcich držiačikoch. Treba opatrne rámik podpáčiť najlepšie páčkami a rámik demontovať. Následne sa sprístupni možnosť odšraubovať štyri torx 20 šrauby na vybratie rádia. Po odšraubovaní sa dá rádio vybrať a vymeniť za RNS 510. GPS modul sa schoval do otvoru vo vnútri nad rádiom. Celkom tam pekne zapasoval a tiež chytá GPS signál hneď. V prípade, že máte RNS-ku aj s čítačkou na SD karty je potrebné vyrezať plast, aby ste tam rádio zmestili. V prípade, že čítačku nemáte tak by sa tam malo vopchať bez zásahu. K rádiu som si dal rovno namontovať aj Bluetooth sadu. Riadiaca jednotka sa nachádza pod spolujazdcovou sedačkou a mikrofón je ťahaný cez pravý A stĺpik do stropného osvetlenia. V stropnom osvetlení sa nachádza mikrofón. Čo všetko presne treba napojiť netuším. Nezapamätal som si to. Tak veľa šťastia prajem

Dorobené úpravy zoznam

4. Dorobenie USB v stredovej konzole pre zadnú posádku

To, že si človek zaplatí poriadny balík za auto a vzadu má švihadlá miesto el. okien ma síce trochu nasralo no neprekvapilo pri tomto koncerne. S kolegom sme kupovali v rovnakom čase a výbava sa líšila len kúsok, no v živote by ma nenapadlo, že výbavu dajú rôznu aj čo sa týka autozapaľovača. Kolega mal autozapaľovač kompletný aj na pripálenie cigarety a dokonca podsvietený čo vnímam ako samozrejmosť. Nuž tá samozrejmosť u mňa akosi skončila. Ja som mal len zásuvku s krytkou a dokonca bez podsvietenia. A tak som sa rozhodol autozapaľovač podsvietiť. V Seate som si bol kúpiť potrebné veci a hor sa na rozoberanie. Našťastie som už prívodný káblik na podsvietenie mal v konektore. Bol som totiž stotožnený s tým, že ho budem musieť z niekade natiahnuť a zrazu aha netreba. Dostal som myšlienku podsvietiť autozapaľovač aj v stredovej konzole pre zadnú posádku. Pri rozobraní som zistil, že tu sa už káblik na podsvietenie nenachádza a bude potrebné ho natiahnuť. Káblik na podsvietenie som natiahol z konektoru na autozapaľovač vpredu. Nechcel som zasahovať do kabeláže nakrimplovaním nového pinu a tak som káblik na pin len naletoval. Pri tomto úkone som sa rozhodol pridať aj zásuvku USB hneď vedľa autozapaľovača. Nakúpil som viac USB koncoviek, ktoré som tam chcel použiť a nakoniec som našiel vyhovujúce riešenie. Stačilo navŕtať väčší otvor a šup bolo to. Už len dotiahnuť správnu kabeláž na napájanie. Neskôr som si však uvedomil, že má dvojitá USB zásuvka len 2,1 A spolu oba konektory. Už len vymyslieť kabeláž na napájanie USB. Nové káble sa mi ťahať od poistkovej skrinky nechcelo a tak som nakúpil koncovky, piny a spravil redukciu medzi originál koncovkou kabeláže a koncovkou na autozapaľovači s odbočkou na napájanie USB. V podstate sa mi nestáva a teda nestalo aby som mohol preťažiť 20A poistku pri používaní všetkých zásuviek a tak som teda napojil na originál kabeláž cez spomínanú vyrobenú redukciu. USB malo modré podsvietenie a tak som ho prerobil na červené ako je v celom aute. Akurát, že keď je na USB gumová krytka tak červené podsvietenie nevidno ale to nevadí aspoň som sa pohral. Podsvietenie je napojené priamo na prívodné faston konektory a tak svieti stále. Preto som sa trochu v tom pošprtal a podsvietenie z priameho napájania prerušil a napojil ho na zvlášť konektor, ktorý bude zopnutý pri zapnutí parkovačiek a stretávačiek. Konektor môžete použiť aký vás napadne prípadne podľa domácich zásob. Napája len LED a tak netreba robustný. Ja som použil zakúpený z aliexpressu. Konektory na napájanie USB som použil Faston 6,3 mm samičku, nakoľko na USB boli od výroby Faston 6,3mm samec a nechcelo sa mi zbytočne prerábať. Vzhľadom na atypickú vzdialenosť medzi Fastonmi som nepoužil žiadnu umelohmotnú dutinku do ktorej by sa fastony zastrčili a tak som ich obalil aspoň zmršťovacou bužírkou aby nedošlo k žiadnemu skratu medzi kladným a záporným pólom. Pri demontovaní zadného krytu si môžeme posunúť sedačky dopredu aby sa nám lepšie manipulovalo pri vyberaní zadného krytu. Sadneme si dozadu na zadné sedačky a opatrne sa snažíme vypáčiť kryt. Drží na štyroch kovových plieškoch. Po demontovaní odpojíme napájacie konektory autozapaľovača prípadne podľa výbavy audio vstupy. Fotky žiaľ z inštalácie nemám, nakoľko som to robil v mínusových teplotách vonku a bol som teda rád, že som to aspoň spojazdnil a žiadne plasty nedolámal. Ale v prípade rozobratia v letnom čase fotky doplním. Kabeláž, ktorú som použil som zakúpil od firmy Autokabel na stránke Autokabel. Majú veľký výber farieb a prierezov.

Zoznam súčiastok USB:

Dvojitá zásuvka s panelom 1x CL + 2x nabíjačka USB vode odolná:

Vstup: 12V
Výstup: USB-5V 2,1 Amax./CL 12V, 20A max/
Rozmery: š 91,8 x v 45,3 (predná) hl. 83,2 mm
Cena: 11,90€
Link: Dvojitá zásuvka s panelom 1x CL + 2x nabíjačka USB

Autozapaľovač červená rozvodka:

Kód: 1J0 919 341 A, 4D0 919 343
Cena: 8,31€
Link: Rozvodka autozapaľovaču

Nosič žiarovky na rozvodku:

Kód: 6K0 919 243, 191 919 243 D
Cena: 2,84€
Link: Nosič žiarovky na rozvodku

Krytka čierna na rozvodku 12V:

Kód: 7L6 919 341 F
Cena: 11,52€
Link: Krytka čierna na rozvodku 12V

Koncovky a piny:

3 pólový konektor samec: 191 919 321, 1J0 919 321
Lisovacie piny 4,8 mm do samca: N 907 326 03 (1,0 mm²), N 907 327 03 (2,5 mm²), N 906 966 03 (4,0 mm²), N 904 221 02 (6,0 mm²)
Piny 4,8 mm do samca s káblom: 000 979 023 (0,5 mm²), 000 979 135 (1,0 mm²), 000 979 227 (2,5 mm²), 000 979 306 (4,0 mm²)
3 pólový konektor samica: 357 919 321
Lisovacie piny 4,8 mm do samice: N 103 191 03 (1,0 mm²), N 103 192 03 (2,5 mm²), N 103 193 03 (4,0 mm²)
Piny 4,8 mm do samice s káblom: 000 979 307 (4,0 mm²)
Konektor na napojenie podsvietenia:150mm JST Connector
Link: Konektor na napojenie podsvietenia

Konektor na napojenie USB:

Faston: Faston 6,3 mm samička
Link: Konektor na napojenie USB

Páska na kabeláž:

Páska: TESA 51608
Link: Páska na kabeláž

Kabeláž:

Kabeláž: FLY a FLRY
Link: Kabeláž

Dorobené úpravy zoznam

5. Zapojenie autokamery na spínané a stále napätie

V dnešnej dobe jazdí kopec blbcov a tak som sa rozhodol pred nimi aspoň trocha uchrániť pomocou autokamery. Autokamera však pomôže aj v iných prípadoch a človek nevie kedy sa mu môže zísť. Zadovážil som si kameru TrueCam A5 s prídavným polarizačným filtrom. Jej montáž je jednoduchá ale treba si premyslieť, kde ju človek chce mať umiestnenú. Ja som zvolil vrch čelného skla a v podstate mi až tak nevadí pretože je čiastočne schovaná za zrkadlom. Je k nej aj nástavec, ktorý sa lepí priamo na sklo miesto prícucky a tak by som ju nevidel už vôbec ale jednak lepiť na sklo som nič nechcel a takto môžem občas nakuknúť ako sníma. Dlhšiu dobu som mal kameru zapnutú sa provizórnej kabeláži pripojenú cez redukcie originálnych a domácky vyrobených konektorov ale to mi časom prestalo vyhovovať a tak som čakal aspoň kým mi skončí záruka a môže sa rozoberať. Predtým som mal kameru väčšinou zapnutú stále, ale občas sa mi stalo, že som cez víkend nikam nešiel a kamera dala baterku pod úroveň naštartovania. Občas som na ňu aj zabudol. A tak som sa rozhodol spraviť dvojité napájanie. Prvé napájanie by kameru napojilo po otočení kľúčika a naštartovania a v prípade chceného ponechania zapnutej kamery by som ju vypínačom zapol a fungovala by. A tak môj plán sa začal uskutočňovať. Rozobral som originálny autozapaľovací konektor do autozapaľovača v ktorom sa nachádzal plošný spoj. Predtým som chcel využiť iný stabilizátor ale nakoniec som sa rozhodol pre tento postup. Napájaciu kabeláž s mikro usb som tiež použil originálnu. Tú som schoval pod stropný tapacír a zviedol som kábel cez ľavý predný stĺpik. Ten drží na jednej skrutke Torx 20 pod krytkou ABS. Zvyšok treba opatrne vycvaknúť čo najlepšie bez dolámania úchytov. Kábel som chcel zviesť k poistkám kde by bolo celé srdce napájania kamery. Pomocou tvrdého káblu som si v rohu stĺpika pri čelnom skle pretiahol kábel k poistkám tak aby nikde nezavadzal. Na plošný spoj som upevnil plastovú krabičkou, v ktorej sa nachádzal originál plošák a pár usmerňovacích diód. Cez konektory som spravil napájanie z poistkovej skrinky stáleho napätia a spínaného napätia po otočení kľúčika. No a posledný konektor na napájanie samotnej kamery. Vedľa krabičky sa mi nachádza ešte autorelé na vysielačkou ale to v ďalšom článku. Tento plošák som upevnil na kovové úchyty pomocou šrauby na bočnú stranu prístrojovej dosky. Napájacie káble v poistkovej skrinke som nakrimploval na pin do pozície XX a XX. Napájací kábel stáleho napätia som potiahol popod koberec vodiča do stredovej konzoly k vypínaču. Vypínač som umiestnil na plastový kryt v ktorom sa nachádzajú tlačítka na odomykanie dverí, TCS, autozapaľovač atď. Vypínač som použil s LED, ktorú som napojil na obvod podsvietenia. Zároveň som pridal aj červenú LED, ktorá mi signalizuje zapnutie kamery na stále napätie. Pôvodne som chcel dať LED pod vypínač a nie vedľa neho ale nejak som sa pozabudol a otvor na vypínač spravil nižšie a už teda nebolo veľmi možné dať pod vypínač. Celé som to ukostril na kostriaci bod nachádzajúci sa pod plastovou krytkou páčky na otváranie prednej kapoty. Ten plast šiel dole. Treba byť opatrný pre jeho demontáži presnejšie pri demontáži páčky aby ste ju nezlomili. Plochým tenkým šraubovákom treba povytiahnúť aretovací plast. Sedačku som dával dole a taktiež celu stredovú konzolu alebo tunel. Kabeláž som obalil do pásky od firmy Tesa. Fotky žiaľ z inštalácie nemám, nakoľko som to robil v mínusových teplotách vonku a bol som teda rád, že som to aspoň spojazdnil a žiadne plasty nedolámal. Ale v prípade rozobratia v letnom čase fotky doplním. Kabeláž, ktorú som použil som zakúpil od firmy Autokabel na stránke www.autokabel.cz. Majú veľký výber farieb a prierezov.

Rozobratie plastového krytu kľučky na otváranie kapoty:

  1. Potiahneme za páčku otvárania prednej kapoty maximálne ako nás pustí. Páčku držíme a tenkým plochým šraubovákom sa pokúsime pod páčkou nájsť malú štrbinku do ktorej strčíme šraubovák a vypáčime plast, ktorý aretuje celú páčku proti svojvoľnému vypadnutiu. Následne vyberieme páčku. Môžeme si na to miesto najprv posvietiť baterkou a pozrieť ako to vyzerá a až potom šmátrať šraubovákom.
  2. Teraz môžeme demontovať samotný plast. Ak si dobre pamätám drží pricvaknutý na troch plieškoch. V prípade, že máte ala RS pedál na odkladanie ľavej nohy teda ja to tak volám tak sa bude ťažšie dávať plast naspäť. Treba pri tom týždeň dovolenky, lieky proti nervom a niekoľko náhradných plieškov. Aspoň v mojom prípade. Potom kamarát prišiel na dáku fintu ako niečo zapáčiť a po hodine sa mu to podarilo. Tuším cez dieru v plaste kde príde páčka pomocou šraubováka správne nasmeroval ten plastový pliešok na zacvaknutie, ktorý sa par krát pri pokuse ohol. Pod touto krytkou sa nachádza aj kostriaci bod presnejšie je ich viac. Tu som pomocou káblového očka ukostril kabeláž.
  3. Ako ďalší diel demontujeme prah. Nemusíme ho demontovať celý, stačí ak len pri vodičovi vypáčime znova opatrne. Pod prahom sa bude nachádzať jedna čierna okrúhla vec, ktorú tiež vypáčime a tým umožníme manipulovať kobercom pre uloženie kabeláže.

Demontáž šoférovej sedačky:

  1. Pred demontážou sedačky odpojíme baterku od prívodných káblov. Sedačka drží na štyroch šraubách. Na ich uvoľnenie použijeme bit 12 hran označený napr. Proxxon VZ10. Najlepšie je použiť nízky aby sa dali odkrútiť šrauby aj na zadnej časti sedačky.
  2. Po odšraubovaní všetkých štyroch šráub nakloníme sedačku dozadu a tak môžeme odpojiť konektory zo sedačky, ktoré sa nachádzajú v podlahe.
  3. eraz môžeme sedačku úplne vybrať von z auta alebo ak sa nám s ňou nechce naťahovať jednoducho ju posunieme len k zadným sedačkám aby sme mohli bez problémov potiahnuť kabeláž pod koberec až k priestoru ručnej brzdy ako v mojom prípade. Tento postup môžete aplikovať aj pri demontáži spolujazdcovej sedačky.
  4. Keď budete sedačku dávať naspať nezabudnite najprv zapojiť konektory. Dajú sa síce napojiť aj keď je sedačka na svojom mieste pevne pripevnená ale pre tak veľké nemotorné ruky ako mám ja je to obtiažne.

Rozobratie stredovej konzoly/tunela:

  1. Ako prvé vytiahneme kľúčik zo zapaľovania a odpojíme napájanie od baterky ak by nám náhodou niečo skratlo.
  2. Môžeme si predné sedačky posunúť dozadu aby sme mali lepší prístup k šraubám vpredu. Zatiahneme ručnú brzdu a vytiahneme plastovú manžetu riadiacej páky z konzoly/tunela.
  3. Uvoľníme bočný kryt pri plynovom pedáli. Kryt (2) sa uvoľní pomocou šrauby Torxu 20 označený na obrázku ako (13) a povytiahneme tento plast smerom dopredu. Je plastovými výstupkami trošku zachytený v stredovej konzole.
  4. Uvoľníme bočný kryt na strane spolujazdca (2). Ten budeme musieť podobrať plochým šraubovákom, prípadne ak máme k dispozícii umelohmotné vypačovacie páčky. V prednej časti treba byť opatrný. Drží to na na takom plastovom bázmeku, ktorý sa mne podarilo zlomiť. Kryt treba trochu pridvihnúť dohora tak aby sa spodná časť zdvihla a roh krytu bol stále uchytený. Rukou odhrnieme koberec a bude sa tam nachádzať plastový stojan na ktorom je cez ten plastový bázmek uchytený kryt. Treba celý stojan dať preč spolu s krytom ak sa nebude dariť bez jeho demontáže ako mne. Plastový stojan drží na umelohmotnej matke veľkosti 10. Čiže použijeme golu. Keďže som prvý krát postup nevedel tak som ako píšem vyššie ten plastový stoja zlomil a musel ho lepiť.
  5. Z oboch strán vyšraubujeme torx 20. Šrauby sa nám odokryjú práve odstránením bočných krytou a v mieste kde sa zasúvali do konzoly ich nájdeme. Na obrázku sú označené ako (7).
  6. Teraz demontujeme opierky nôh (12). Vyberieme plastové okrúhle krytky, ktoré zakrývajú šrauby. Tie sú označené ako číslo (5). Opatrne aby ste ich nezlomili. Následne vyšraubujeme torxom 20 číslo (6) a vytiahneme opierky nohy. Držia tam trocha silnejšie v oblasti uchytenia pod rádiom a tak treba trochu silnejšie potiahnuť. Drží ich tam kovová spona do ktorej sa pri montáži zase nastoknú.
  7. Teraz podpáčením demontujeme kryt pod pákou ručnej brzdy (10), cez otvor vzniknutý vybraním plastovej manžety riadiacej páky odpojíme konektor výstražných svetiel (3). V prípade, že sa to nedarí počkáme až sa nám bude celá konzola/tunel dať nadvihnúť. Mne sa to podarilo aj bez nadvihnutia aj keď mi kus zavadzal kov ale podarilo sa. Následne vyberieme kryt (4) v ktorom sa nachádza ovládanie zrkadiel, autozapaľovač, tlačidlá na TCS, zamykanie dverí atď. Tu som sa pokúšal o to šraubovákom ale som plast kus poškriabal. Tento plast mi vybrali v Seate keď som im tam dával niečo robiť. Nemal som vtedy ešte ani páčky na podpáčenie a tak poriadne neviem ako sa to má správne vybrať. Plastové zarážky ktoré treba vlastne vypáčiť sa nachádzajú 2 kusy na každej strane a jeden väčší dole pri ovládaní zrkadiel. Po demontovaní odistíme napájacie konektory.
  8. Teraz si môžeme posunúť sedačky dopredu aby sa nám lepšie manipulovalo pri vyberaní zadného krytu (8). Sadneme si dozadu na zadné sedačky a opatrne sa snažíme vypáčiť kryt. Drží na štyroch kovových plieškoch. Po demontovaní odpojíme napájacie konektory autozapaľovača prípadne podľa výbavy audio vstupy. Následne sa nám odokryjú dve šrauby (9) torx 20 na spodku konzoly/tunelu. Vyšraubujeme ich a tým uvoľníme zadnú časť od podlahy.
  9. Jedna šrauba ktorá sa nenachádza na obrázku sa v mojom prípade roku výroby 2013 nachádza ešte priamo pod krytkou (4). Keď sa krytka demontuje tak ju cez otvor rovno dole pekne vidno. Musíme použiť orech veľkosti 10 s predlžovákom aby sa nám ju podarilo vybrať. Ak máme magnetickú teleskopickú tyč môžeme si ju pripraviť bude nám nápomocná ak nemáme magnetické orechy.
  10. Celú konzolu/tunel posunieme smerom k nám a do hora. V prípade, že sme nedemontovali konektor výstražných svetiel (3) predtým, môžeme tak urobiť teraz. Zároveň pri staršom modely odpojíme AUX vstup nachádzajúci sa vpredu pred tlačidlom výstražných svetiel a v prípade novšieho čo je moja situácia sa nachádza konektor vstupu AUX a MEDIA-IN na spodku konzoly. Musíme ju ale viac nadvihnúť do hora aby sa dal bez problémov odpojiť.
  11. Teraz môžeme veselo vybrať celú konzolu (1) von. Môže nás ešte stopnúť plastová manžeta riadiacej páky ale tu hravo cez otvor konzoly/tunela prepcháme a je to.
Návod rozobrania konzoly

Rozobratie poistkového boxu:

  1. Pred rozobratím odpojíme baterku od auta.
  2. Poistková skrinka drží na dvoch šraubách torx 20. Keď sa zohneme pod volant tak ich rýchlo zbadáme. Treba potom dávať pozor, keď budete dávať poistkový box naspäť aby ste spolu s ním zašraubovali aj trubicu na fúkanie nôh. Po odšraubovaní skrutiek box potiahneme na ľavej strane smerom dole a mal by vypadnúť s držiakov.
  3. Prívodná kabeláž je veľmi krátka a tak sa s boxom manipuluje horšie. V mieste kde idú všetky káble môžete nájsť zaväzovací pásik, ktorý je potrebné odštiknúť. Na spodnej strane boxu bude malý bázmek, ktorým povolíme zadný kryt boxu a dostaneme sa k zadnej časti.
  4. Na pravej strane boxu nájdeme dva ružové štvorce. Nimi pomocou zapáčením plochého šraubováka potiahneme celý ružový plast. Ten aretuje iso piny proti svojvoľnému vypadnutiu aj keď piny samotné majú pliešky proti vypadnutiu. V prípade, že sa vám štvorček zlomí ako mne (robené za mínusových teplôt) môžeme plochým šraubovákom posunúť ružový plast za malé výčnelky, ktoré aretujú iso piny. Tie sú zo strany kam sa vsúvajú piny. Mne sa to podarilo veľmi jednoducho. Plast posunieme na pozíciu aby sa pin dal vsunúť dnu, čiže ružový plast potiahneme na správnu pozíciu.
  5. Horný rad by mal byť spínaný po otočení kľúčika a spodný stále napätie. Niektoré pozície sú neosadené vôbec žiadnym spínaným alebo stálym napätím. Po nakrimplovaní iso pinu a vložením do boxu ho ružovým plastom zaaretujeme. Keď budete pin vsúvať dnu mal by cvaknúť a vtedy je správne vsunutý a zaaretovaný plieškami nachádzajúcimi sa na samotnom pine. Dávame pozor aby sme nič neskratli. Teraz môžeme všetko poskladať a vyskúšať, či vysielačky funguje.

Zoznam súčiastok Kamera:

Kamera: TrueCam A5 + polarizačný filter

Cena: 129€ ku dňu 22.1.2016 (už sú novšie modely)
Link: True Cam

Napájacie konektory:

Samec: Konektor DC
Cena: 0,40€
Link: Samec DC Samica: Konektor DC na panel
Cena: 1,96€
Link: Samica DC panel

Vypínač s LED:

Cena: 1€
Link: Vypínač s LED

Káblové očko: M6 / 1,5mm²

Cena: 0,11€
Link: Káblové očko

Páska na kabeláž:

Páska: TESA 51608
Link: Páska na kabeláž

Kabeláž:

Kabeláž: FLY a FLRY
Link: Kabeláž

Dorobené úpravy zoznam

6. Zapojenie vysielačky Icom IC-E208

Ako druhá moja práca, ktorou si privyrábam po víkendoch, sviatkoch a keď sa dá je jazdenie v taxi službe. Používam vlastné auto. Taktiež jeden z mojich koníčkov je rádioamatérstvo a momentálne keď píšem tento článok sa práve pripravujem na rádioamatérske skúšky aby som mohol obsluhovať rádioamatérske vysielačky. Taxikári majú v autách väčšinou jedno až dvoj kanálové vysielačky. Ja ako možno budúci rádioamatér som sa rozhodol pre vysielačku, ktorá mi bude užitočná aj inak ako v práci. Klasické vysielačky si taxikári montujú kade tade, kde nájdu vhodné miesto. Ja som ale vhodné miesto nenašiel nakoľko mi všade zavadzala. Jediné možné miesto je umiestnenie pod sedačkou. To má ale pár háčikov. Jeden z nich je menšia hlasitosť reproduktoru a v prípade, že potrebujem stíšiť hlasitosť je to obtiažne. Zadovážil som si preto vysielačku s odnímateľným panelom. To znamená, že telo vysielačky mám pekne pod sedačkou ku ktorému mám pripojený externý reproduktor pre lepšiu počuteľnosť a display umiestnený pod taxametrom na viditeľnom a ľahko prístupnom mieste. Display je prepojený cez kábel. Vysielačka je Icom IC-E208. Kábel som skracoval pretože bol veľmi dlhý a potreboval som ho prepchať aj cez dieru v plaste. Pri skracovaní treba dávať pozor aby bolo telo aj display vysielačky odpojené. Tiež pri zapojení konektorov naspäť mať vypnuté napájanie vysielačky. To pripojíme až nakoniec. Kábel obsahuje 3 tenké káble a jeden hrubší. Treba pri ich spájaní byť opatrný aby nedošlo ku skratu káblov. Taxameter a aj display je pripevnený na plastových pántoch aby som to vedel celé sklopiť a mať tak viac priestoru. Za taxametrom je diera v plate kadiaľ idú všetky káble. Ide tade aj remote kábel k ručnej brzde a tam schádza popod koberec ku telu vysielačky. V koberci je pripravený štvorec, ktorý sa dá vybrať a tak vznikne diera cez ktorú som prepchal remote kábel a tiež kábel od mikrofónu. Mikrofón sa pripája cez sieťový 8 žilový konektor typu RJ45. Pri pravej nohe z boku konzoly/tunela mám prilepenú obojstrannou lepiacou páskou RJ45 spojku, do ktorej v prípade potreby vysielať zapojím mikrofón. Externý reproduktor smeruje k pedálom a je pripojený cez Jack 3,5. Vysielačka mala originál kabeláž s konektormi. Tie som odstránil a spravil som si vlastné. Na vysielačku som obojstrannou lepiacou páskou prilepil 2 puzdra na auto poistky a z nich ide konektor ba bočnú stranu vysielačky. Ten je pripevnený pomocou taviacej pištole. Vysielačka je napájaná z poistkovej skrinky na stále napätie a je zopnutá cez auto relé pomocou vypínača. Vypínač sa nachádza v plastovej krytke pri ručnej brzde kde je aj ovládanie okien, autozapaľovač atď. Zapnutie vysielačky signalizuje červená 5 mm LED s odberom cca 5 mA. Tá je umiestnená vedľa vypínača. Pôvodne mala ísť pod vypínač, ale nejak som sa pozabudol a otvor na vypínač vyrezal nižšie. Od poistkovej skrinky je kabeláž potiahnutá popod koberec a napájanie vyvedené v spomínanom otvore kadiaľ ide prepojovací kábel medzi telom vysielačky a displayom a káblom mikrofónu. Pri ťahaní kabeláže touto cestou je potrebne rozobrať prah, plast okolo páčky otvorenia prednej kapoty no a samozrejme poistkovej skrinky. Dočasne som ako anténu používal malú magnetku s tenkým koaxom. Koax mi ošúchal lak na aute nad dverami a tiež zisk tejto antény je malý. Vŕtať do strechy dieru a dávať tam konektor som ešte nechcel aj keď som všetko pre tento úkon nakúpil. Nakoniec som potiahol 5,5 mm koax Belden H155 z pod sedačky šoféra do kufra. Na ľavej strane som do stĺpiku osadil konektor SMA aby bol čo najmenej vidieť a rovno som vedľa neho tiež osadil konektor na napájanie plašiaka. SMA konektor je krimplovací určený na kábel nie na panel. Na panel preto nie, lebo má horšie uzemňovanie. Pod sedačkou je koax ukončený PL konektorom. Koax je ťahaný pod prahom a schovaný pod plastami až do kufra. Celé som to ukostril na kostriaci bod nachádzajúci sa pod plastovou krytkou páčky na otváranie prednej kapoty. Ten plast šiel dole. Treba byť opatrný pre jeho demontáži presnejšie pri demontáži páčky aby ste ju nezlomili. Plochým tenkým šraubovákom treba povytiahnúť aretovací plast. Sedačku som dával dole a taktiež celu stredovú konzolu alebo tunel. Kabeláž som obalil do pásky od firmy Tesa. Fotky žiaľ z inštalácie nemám, nakoľko som to robil v mínusových teplotách vonku a bol som teda rád, že som to aspoň spojazdnil a žiadne plasty nedolámal. Ale v prípade rozobratia v letnom čase fotky doplním. Kabeláž, ktorú som použil som zakúpil od firmy Autokabel na stránke www.autokabel.cz. Majú veľký výber farieb a prierezov.

Rozobratie plastového krytu kľučky na otváranie kapoty a prahy až do kufra:

  1. Potiahneme za páčku otvárania prednej kapoty maximálne ako nás pustí. Páčku držíme a tenkým plochým šraubovákom sa pokúsime pod páčkou nájsť malú štrbinku do ktorej strčíme šraubovák a vypáčime plast, ktorý aretuje celú páčku proti svojvoľnému vypadnutiu. Následne vyberieme páčku. Môžeme si na to miesto najprv posvietiť baterkou a pozrieť ako to vyzerá a až potom šmátrať šraubovákom.
  2. Teraz môžeme demontovať samotný plast. Ak si dobre pamätám drží pricvaknutý na troch plieškoch. V prípade, že máte ala RS pedál na odkladanie ľavej nohy teda ja to tak volám tak sa bude ťažšie dávať plast naspäť. Treba pri tom týždeň dovolenky, lieky proti nervom a niekoľko náhradných plieškov. Aspoň v mojom prípade. Potom kamarát prišiel na dáku fintu ako niečo zapáčiť a po hodine sa mu to podarilo. Tuším cez dieru v plaste kde príde páčka pomocou šraubováka správne nasmeroval ten plastový pliešok na zacvaknutie, ktorý sa par krát pri pokuse ohol. Pod touto krytkou sa nachádza aj kostriaci bod presnejšie je ich viac. Tu som pomocou káblového očka ukostril kabeláž.
  3. Ako ďalší diel demontujeme prah. Prah podpáčime a vytiahneme šoférovu stranu smerom hore. Je nacvaknutý na plechových úchytoch. To isté následne spravíme v zadnej časti vozidla. Prah drží ešte dole v stĺpiku. Potiahneme smerom ku sedačke. Pod prahom sa bude nachádzať jedna čierna okrúhla vec (pri šoférovi), ktorú tiež vypáčime a tým umožníme manipulovať kobercom pre uloženie kabeláže.
  4. Plast pri zadnej sedačke je tiež nacvkanutý ale taktiež je uchytený šraubou torx 20. Tá sa nachádza hore ako sa dáva plato. Pre jej odšraubovanie je potrebné demontovať plast držania plata a osvetlenia batožinového priestoru. Drží na dvoch šraubách torx 20. Jedna je v mieste kde sa dáva plato a druhá na opačnej strane. Keď tento plast demontujeme dostaneme sa ku spomínanej šraube ktorá je zašraubovaná zhora v oblasti kde sa roluje plato.
  5. V prípade, že sme sa teda rozhodli ťahať koax do kufra je potrebné demontovať aj zadný stĺpik. Drží na dvoch šraubách. Jednu sme demontovali pri demontáži plastu, ktorý drží plato. Ďalšia sa nachádza nad zadnou sedačkou pod krytkou AirBag. Následne stĺpik drží ak si dobre pamätám na 4 plieškoch. Všetko vyťahujeme opatrne aby sa nám nič nepolámalo.

Demontáž šoférovej sedačky:

  1. Pred demontážou sedačky odpojíme baterku od prívodných káblov. Sedačka drží na štyroch šraubách. Na ich uvoľnenie použijeme bit 12 hran označený napr. Proxxon VZ10. Najlepšie je použiť nízky aby sa dali odkrútiť šrauby aj na zadnej časti sedačky.
  2. Po odšraubovaní všetkých štyroch šráub nakloníme sedačku dozadu a tak môžeme odpojiť konektory zo sedačky, ktoré sa nachádzajú v podlahe.
  3. Teraz môžeme sedačku úplne vybrať von z auta alebo ak sa nám s ňou nechce naťahovať jednoducho ju posunieme len k zadným sedačkám aby sme mohli bez problémov potiahnúť kabeláž pod koberec až k priestoru ručnej brzdy ako v mojom prípade. Tento postup môžete aplikovať aj pri demontáži spolujazdcovej sedačky.
  4. Keď budete sedačku dávať naspať nezabudnite najprv zapojiť konektory. Dajú sa síce napojiť aj keď je sedačka na svojom mieste pevne pripevnená ale pre tak veľké nemotorné ruky ako mám ja je to obtiažne.

Rozobratie stredovej konzoly/tunela:

  1. Ako prvé vytiahneme kľúčik zo zapaľovania a odpojíme napájanie od baterky ak by nám náhodou niečo skratlo.
  2. Môžeme si predné sedačky posunúť dozadu aby sme mali lepší prístup k šraubám vpredu. Zatiahneme ručnú brzdu a vytiahneme plastovú manžetu riadiacej páky z konzoly/tunela.
  3. Uvoľníme bočný kryt pri plynovom pedáli. Kryt (2) sa uvoľní pomocou šrauby Torxu 20 označený na obrázku ako (13) a povytiahneme tento plast smerom dopredu. Je plastovými výstupkami trošku zachytený v stredovej konzole.
  4. Uvoľníme bočný kryt na strane spolujazdca (2). Ten budeme musieť podobrať plochým šraubovákom, prípadne ak máme k dispozícii umelohmotné vypačovacie páčky. V prednej časti treba byť opatrný. Drží to na na takom plastovom bázmeku, ktorý sa mne podarilo zlomiť. Kryt treba trochu pridvihnúť dohora tak aby sa spodná časť zdvihla a roh krytu bol stále uchytený. Rukou odhrnieme koberec a bude sa tam nachádzať plastový stojan na ktorom je cez ten plastový bázmek uchytený kryt. Treba celý stojan dať preč spolu s krytom ak sa nebude dariť bez jeho demontáže ako mne. Plastový stojan drží na umelohmotnej matke veľkosti 10. Čiže použijeme golu. Keďže som prvý krát postup nevedel tak som ako píšem vyššie ten plastový stoja zlomil a musel ho lepiť.
  5. Z oboch strán vyšraubujeme torx 20. Šrauby sa nám odokryjú práve odstránením bočných krytou a v mieste kde sa zasúvali do konzoly ich nájdeme. Na obrázku sú označené ako (7).
  6. Teraz demontujeme opierky nôh (12). Vyberieme plastové okrúhle krytky, ktoré zakrývajú šrauby. Tie sú označené ako číslo (5). Opatrne aby ste ich nezlomili. Následne vyšraubujeme torxom 20 číslo (6) a vytiahneme opierky nohy. Držia tam trocha silnejšie v oblasti uchytenia pod rádiom a tak treba trochu silnejšie potiahnuť. Drží ich tam kovová spona do ktorej sa pri montáži zase nastoknú.
  7. Teraz podpáčením demontujeme kryt pod pákou ručnej brzdy (10), cez otvor vzniknutý vybraním plastovej manžety riadiacej páky odpojíme konektor výstražných svetiel (3). V prípade, že sa to nedarí počkáme až sa nám bude celá konzola/tunel dať nadvihnúť. Mne sa to podarilo aj bez nadvihnutia aj keď mi kus zavadzal kov ale podarilo sa. Následne vyberieme kryt (4) v ktorom sa nachádza ovládanie zrkadiel, autozapaľovač, tlačidlá na TCS, zamykanie dverí atď. Tu som sa pokúšal o to šraubovákom ale som plast kus poškriabal. Tento plast mi vybrali v Seate keď som im tam dával niečo robiť. Nemal som vtedy ešte ani páčky na podpáčenie a tak poriadne neviem ako sa to má správne vybrať. Plastové zarážky ktoré treba vlastne vypáčiť sa nachádzajú 2 kusy na každej strane a jeden väčší dole pri ovládaní zrkadiel. Po demontovaní odistíme napájacie konektory.
  8. Teraz si môžeme posunúť sedačky dopredu aby sa nám lepšie manipulovalo pri vyberaní zadného krytu (8). Sadneme si dozadu na zadné sedačky a opatrne sa snažíme vypáčiť kryt. Drží na štyroch kovových plieškoch. Po demontovaní odpojíme napájacie konektory autozapaľovača prípadne podľa výbavy audio vstupy. Následne sa nám odokryjú dve šrauby (9) torx 20 na spodku konzoly/tunelu. Vyšraubujeme ich a tým uvoľníme zadnú časť od podlahy.
  9. Jedna šrauba ktorá sa nenachádza na obrázku sa v mojom prípade roku výroby 2013 nachádza ešte priamo pod krytkou (4). Keď sa krytka demontuje tak ju cez otvor rovno dole pekne vidno. Musíme použiť orech veľkosti 10 s predlžovákom aby sa nám ju podarilo vybrať. Ak máme magnetickú teleskopickú tyč môžeme si ju pripraviť bude nám nápomocná ak nemáme magnetické orechy.
  10. Celú konzolu/tunel posunieme smerom k nám a do hora. V prípade, že sme nedemontovali konektor výstražných svetiel (3) predtým, môžeme tak urobiť teraz. Zároveň pri staršom modely odpojíme AUX vstup nachádzajúci sa vpredu pred tlačidlom výstražných svetiel a v prípade novšieho čo je moja situácia sa nachádza konektor vstupu AUX a MEDIA-IN na spodku konzoly. Musíme ju ale viac nadvihnúť do hora aby sa dal bez problémov odpojiť.
  11. Teraz môžeme veselo vybrať celú konzolu (1) von. Môže nás ešte stopnúť plastová manžeta riadiacej páky ale tu hravo cez otvor konzoly/tunela prepcháme a je to.
Návod rozobrania konzoly

Rozobratie poistkového boxu:

  1. Pred rozobratím odpojíme baterku od auta.
  2. Poistková skrinka drží na dvoch šraubách torx 20. Keď sa zohneme pod volant tak ich rýchlo zbadáme. Treba potom dávať pozor, keď budete dávať poistkový box naspäť aby ste spolu s ním zašraubovali aj trubicu na fúkanie nôh. Po odšraubovaní skrutiek box potiahneme na ľavej strane smerom dole a mal by vypadnúť s držiakov.
  3. Prívodná kabeláž je veľmi krátka a tak sa s boxom manipuluje horšie. V mieste kde idú všetky káble môžete nájsť zaväzovací pásik, ktorý je potrebné odštiknúť. Na spodnej strane boxu bude malý bázmek, ktorým povolíme zadný kryt boxu a dostaneme sa k zadnej časti.
  4. Na pravej strane boxu nájdeme dva ružové štvorce. Nimi pomocou zapáčením plochého šraubováka potiahneme celý ružový plast. Ten aretuje iso piny proti svojvoľnému vypadnutiu aj keď piny samotné majú pliešky proti vypadnutiu. V prípade, že sa vám štvorček zlomí ako mne (robené za mínusových teplôt) môžeme plochým šraubovákom posunúť ružový plast za malé výčnelky, ktoré aretujú iso piny. Tie sú zo strany kam sa vsúvajú piny. Mne sa to podarilo veľmi jednoducho. Plast posunieme na pozíciu aby sa pin dal vsunúť dnu, čiže ružový plast potiahneme na správnu pozíciu.
  5. Horný rad by mal byť spínaný po otočení kľúčika a spodný stále napätie. Niektoré pozície sú neosadené vôbec žiadnym spínaným alebo stálym napätím. Po nakrimplovaní iso pinu a vložením do boxu ho ružovým plastom zaaretujeme. Keď budete pin vsúvať dnu mal by cvaknúť a vtedy je správne vsunutý a zaaretovaný plieškami nachádzajúcimi sa na samotnom pine. Dávame pozor aby sme nič neskratli. Teraz môžeme všetko poskladať a vyskúšať, či vysielačky funguje.

Zoznam súčiastok Vysielačka:

Vysielačka: Icom IC-E208

Cena: 200€ použitá
Link: Stránka Icomu

Napájacie konektory:

Samec:2FT
Cena: 0,22€
Link:Konektor samec
Link pin:Pin samec

Samica:2MT
Cena:0,22€
Link:Konektor samica
Link pin:Pin samica

Držiak auto poistky:

Cena: 0,66€
Link držiaku 1: Držiak autopistky
Link pinu na auto poistku: Pin na autopoistku
Link držiaku 2: Držiak poistky
Link krytky: Krytka poistky

Káblové očko: M6 / 2,5mm²

Cena: 0,11€
Link: Káblové očko

Páska na kabeláž:

Páska: TESA 51608
Link: Páska na kabeláž

Kabeláž:

Kabeláž: FLY a FLRY
Link: Kabeláž

Dorobené úpravy zoznam

7. Lakťová opierka

Tak ako v Octávii, tak aj u Altey mi chýbala lakťová opierka. Pozeral som na nete kadejaké napodobeniny ale veľmi sa mi nepáčili, aj keď ich cena bola priam lákavá. Keďže sa chystala dovolenka do Grécka, bol som nútený teda na dlhú cestu zainvestovať do kus drahého a hlavne vŕzgajúceho plastu. Číslo dielu 5P9 061 000 a suma v Seate vo ZV - Seat Autoslovák ma vyšla na sumu 173,84€. Náhrady išli po 30€. Síce celkom dosť ale lepšie ako pôvodná suma 222€. Lakťovka sa nasádza na pôvodnú akože lakťovku. Uchytenie je riešené vŕtaním a uchytením pomocou šraub. K lakťovke bol aj návod a maketa, ktorá sa priložila z vnútra stredového boxu aby sa správne navŕtali dierky. Vzhľadom na to, že som nemal čas som si ju dal namontovať v servise čo ma vyšlo cca okolo 10€. Lepšia suma 10€ ako pri mojom šťastí cena nového stredového boxu. S lakťovkou som spokojný. Využívam ju na 110% nielen ku komfortnejšiemu jazdeniu ale je dobá aj ako ďalšie úložné miesto. Škoda len, že jej spracovanie pri silnejšom podopretí vytvára vŕzgajúci zvuk.

Zoznam súčiastok:

Lakťová opierka

Kód: 5P9 061 000
Cena: 173,84€
Link: Autoslovák ZV

Dorobené úpravy zoznam

8. Športové pedále ala RS

Tieto pedále sa mi vždy páčili a tak som si ich zaobstaral aj do Altey. Okrem estetického vzhľadu by mali spĺňať aj funkciu protišmykovej vrstvy, no mne sa na nich noha aj tak šmýka. Cena je dosť vysoká a údajne je to aj kvôli tomu, že plynový pedál sa mení kus za kus. Ja som mal ale variantu nasadenia plechu s gumou na pedál a nemenil sa kus za kus. Keby som vedel dopredu čo ma bude čakať tak to nekupujem. ŠMEJD !. Hodil by som to výrobcovi tam, z kadiaľ by to rok vyťahoval. Absolútne to na tom plynovom pedáli nedrží a každú chvíľku mi to z pedálu padá a vŕzga. Pliešky, ktoré sa majú zachytiť o hranu sa na jednej strane nemajú zachytiť o ktorú. Riešenie by bolo pedál demontovať a tak sa pokúsiť pliešky zahnúť. Má to však jeden problém a to v podobe špeciálneho prípravku na vybratie plynového pedálu. Údajne to ide aj bez neho ale je tam istá možnosť zlomenia plastu. Nakoniec som plechovú násadku prilepil jemnou vrstvou lepidla Mamut. Obzerám sa ale po lacnejšom originál plynovom pedále. Spojka a brzda sa klasicky navlečú miesto pôvodnej gumy a tie držia dobre. Na opierku nohy je potrebné spraviť pár výrezov do kobercu a uchytiť jednou šraubou. Cena tohto setu ma stála u člena Seatclubu fóra Peťos19 100€. Číslo dielov som si nestihlo zo sáčku odpísať. Na nete som však zistil, že diely by mali mat tieto označenia:

Zoznam súčiastok:

Športové pedále

Plynový pedál: 1K1 721 503 N
Brzdový pedál: 1K0 721 131 4J4
Spojkový pedál: 1K1 721 601 4J4
Opierka nohy: 1K1 864 551 TKH

Dorobené úpravy zoznam

9. Púzdro na okuliare

Keďže poriadne nevidím do diaľky, začal som nosiť okuliare. Tie mi ale po čase začali v mojej práci prekážať a tak som sa ulakomil na kontaktné šošovky. Po čase sa kvôli operácii moja pozícia vo firme zmenila a už mi kontaktné šošovky nevyhovovali. Musel som znova presedlať na dioptrické okuliare. No a s nimi prišiel opäť problém pri šoférovaní cez slnečný deň. Kúpil som si teda slnečné okuliare. Problém ale bol, že som ich musel neustále vymieňať a nevedel som kam si ich mám v aute umiestniť a hlavne ich mať po ruke. V každom odkladacom priečinku som niečo mal systematicky uložené a pchať tam puzdro s okuliarmi som tam nechcel. Jedného dňa som našiel na fóre inzerát na puzdro na okuliare, ktoré sa montuje miesto madla. Madlo neviem z akého dôvodu je aj na šoférovej strane. Či je to čína alebo dáky originál diel z iného auta neviem. Zabudol som si pozrieť, či je tam napísaný dáky kód dielu a v čase, keď píšem tento text je puzdro už dáky ten čas namontované. Hlavné je, že zapasovala farba a aj tvar puzdra. Dotyčný predajca mal na predaj rôzne farby. Treba najprv odkrútiť šrauby na madle. Tie sú schované v krytkách, ktoré pootvoríme a vykuknú na nás na každej strane šrauba ak si dobre pamätám torx 20. Šrauby sa vyšraubujú a madlo je demontované. K puzdru som mal nové šrauby ale krížové. Už presne neviem, či som ich vymenil alebo som ponechal torxové. Puzdro priložíme k tapacíru a šrauby zakrútime. Zaklopíme krytky šráub a puzdro je pripravené k používaniu. Ja tam odkladám slnečné okuliare trocha väčšie a tak puzdro nie je úplne zatvorené. To mi však vo výhľade nezavadzia a tak som to neriešil. Som rád, že som si toto puzdro zakúpil.

Zoznam súčiastok:

Púzdro na okuliare

Púzdro: 1J0 857 465 (našiel som na nete)

Dorobené úpravy zoznam

10. Deflektory

Altejka dostala deflektory na všetky 4 okná od značky TeamHEKO. Hoc sú to polici, tak som zatiaľ s nimi spokojný. Občas si všimnem, že zadné deflektory trochu skĺzli smerom dole. Otvorím trochu okno a zastrčím ich naspaä. Pravdepodobne už nedrží obojstranná páska. Cena všetkých 4 deflektorov ma vyšla cez známeho na 35€. V balení sa nachádzajú 2 kusy predných a 2 kusy zadných deflektorov. Na deflektoroch sa nachádzajú nalepené obojstranné pásky. Sú to také malé shity, preto je dobré ich posilniť dákou silnejšou obojstrannou páskou. Dostal som s k ním aj pliešky, ktoré sa zasunú do rámu dverí medzi gumy. Mali by údajne lepšie držať.

Postup montáže okenných deflektorov Heko:

  1. Po obdržaní deflektorov Heko ich odporúčame poriadne skontrolovať či neboli náhodou pri preprave poškodené. Pri odosielaní deflektorov ich dôkladne kontrolujeme a balíme do odolných krabíc a vyplnené penou. Ale pri preprave kuriérskou spoločnosťou sa môže stať, že sa poškodí, nakoľko je to plast. Treba skontrolovať hlavne konce deflektorov.
  2. Deflektory treba prirovnať k rámu okna, či budú pasovať na 100%.
  3. Stiahnite okno a dôkladne očiste priestor kam sa bude inštalovať deflektor a poriadne odmastíte, aby sa obojstranná lepiaca páska dobre prilepila.
  4. Odstráňte fóliu z obojstrannej lepiacej pásky.
  5. Najprv zasunete koniec deflektoru pri spätnom zrkadle a následne zasunete aj druhý koniec deflektoru. Potom opatrne zasúvajte deflektor do drážky smerom od spätného zrkadla k hornému rohu strednú časť deflektoru. Nerobte to násilím, aby ste nepoškodili deflektor.
  6. Keď máte deflektor (ofuky) zasunutý v drážke, pár krát otvorte a zatvorte okno, aby ste sa uistili, či náhodou niekde nenaráža okno do plastu. V prípade, že sa okno nechce zavrieť alebo naráža okno do plexi, tak použijete pribalené kovové pliešky. Treba ich nasunúť v tom mieste kde sklo naráža do deflektoru. Pliešok treba nasunúť tak, aby háčik, ktorý je na jednej strane pliešku bol na strane gumového tesnenia okna a časť bez háčiku na strane deflektoru. Pliešok zabezpečí viac priestoru pre zasúvanie okna.
  7. Po inštalácii deflektorov ich už len očistíme bežnými prípravkami na čistenie okien a jemnou handričkou.

Zoznam súčiastok:

Deflektory

Farba: čierna dymová
Hrúbka: cca 2 mm (môže sa líšiť u rôznych áut)
Montáž: obojstranná lepiaca páska + pliešky
Materiál: plexisklo - Polymetylmetakrylát (PMMA)
Certifikát: TUV, systém riadenia kvality ISO 9001: 2008
Výrobca: Heko
Obsah balenia: 2ks deflektorov na predné okná + 2ks zadných deflektorov
Cena: 30€
Link: Deflektory

Dorobené úpravy zoznam

11. Dorobenie prídavného osvetlenia v kufri

V prípade osvetlenia batožinového priestoru Altey je priam chabé. Jedno žiarovkové svetielko na pomerne veľký kufor mne osobne nestačilo a tak som sa rozhodol žiarovku vymeniť za LED. Výmena pomohla ale aj tak som nebol stále presvedčený o tom, že mi toto osvetlenie vyhovuje. A tak som sa rozhodol dorobiť osvetlenie aj na druhej strane nakoľko v prípade uloženia väčšie objektu v kufri som na pravej strane nevidel nič keďže tento predmet zatienil osvetlenie z pravej strany. Od Peťa19 zo Seatclubu som si zadovážil osvetlenie. Dá sa ale kúpiť aj priamo v Seate či na bazároch. Tu ma tiež prekvapilo, že na druhej strane v plaste nebol pripravený otvor pre umiestnenie svetla. Z allegra.pl som zohnal tento plast aj s otvorom, ktorý bol asi určený pre anglické verzie avšak po rozbalení som zistil vážny problém v podobe neobsahujúceho aretovacieho mechanizmu pre plato a tak som bol nútený plast demontovať a spraviť si vlastný otvor. Plast sa demontuje pomocou odskrutkovaním dvoch torxových skrutiek T20. Jedna sa nachádza pri sedačke, demontuje sa platu a tam kde sa kraj plata strká je schovaná jedna a na opačnej strane druhá. Tú vidieť hneď. Taktiež je potrebné demontovať plato. Plast sa potom zľahka vytiahne zo zadného stĺpika. Tiež som pri tomto úkone zdemontoval aj ľavý plast a doma podľa meraní ľavého som si vyrezal otvor na pravom plaste. Na napojenie som si spravil redukciu aby som nezasiahol do originál kabeláže. Z tejto redukcie, ktoré je zároveň ako predlžovačka som si vytiahol ešte rezervné konektory na napojenie osvetlenia priestoru spodnej časti kufra keďže mám dvojité dno a občas je tam poriadna tma keď niečo hľadám. Chcel som rovno aj tam spraviť osvetlenie, keď som to mal už všetko rozobraté ale nejak nakoniec nebol na to čas a keďže používam aj oddeľovaciu priečku tak LED pásiky som zavrhol. Možno dakedy neskôr budem na to mať čas. Ďalej som demontoval plast okolo zámku kufra na volám to nakladacia lišta. Tá je uchytená 2 x plastová skrutka na bokoch z vnútra kufru a potom len nacvaknutá tuším na 4 plieškoch. Treba ju vycvaknúť opatrne aby sa nič nedolámalo. Aby som mal ku všetkému lepší prístup som demontoval aj bočné koberčeky s úložnými priestormi a držiak spodného plata v prípade, že máte dvojité dno. Je po oboch stranách a ak si správne pamätám držia ho 4 šrauby asi 12 hran. Tie som nahradil za imbusové nakoľko som takýto šraubovák nemal a bol som si ho požičať od kamaráta. Skúšal som aj torxom, niektoré povolili a na jednej som trochu poškodil vnútorné vodiace zárezy alebo ako by som to mal správne nazvať. A posledné sa demontujú očká na uchytenie sieťky. Všetky tieto veci vidno a tak k tomu netreba detailný popis. Po tejto kompletnej demontáži som natiahol kábel z jednej strany na druhú. Nakúpil som si aj plastové držiačiky káblov, ktoré majú v sebe už aj zdrhovaciu pásku. Držiačik sa zasunie do otvoru v plechu a zdrhovačka zatiahne. V mojom prípade ale už z jednej strany na druhú kabeláž išla a tak som ju len obyčajným zdrhovačkami prichytil o pôvodnú. Celú vyrobenú kabeláž som ešte omotal látkovou páskou od firmy Tesa určenou pre automobily. Po natiahnutí a zaistení kabeláže som zas všetky plasty nahodil naspäť. Konektory a piny som nakúpil v Seate kde vyšli poriadne draho. Neskôr som našiel niektoré veci aj na nete. Fotky žiaľ z inštalácie nemám, nakoľko som to robil v mínusových teplotách vonku a bol som teda rád, že som to aspoň spojazdnil a žiadne plasty nedolámal. Ale v prípade rozobratia v letnom čase fotky doplním. Kabeláž, ktorú som použil som zakúpil od firmy Autokabel na stránke www.autokabel.cz Majú veľký výber farieb a prierezov.

Zoznam súčiastok:

Batožinové osvetlenie:

Kód: 7L6 947 101 A
Cena: okolo 10-14€
Link: Osvetlenie

Koncovky a piny:

2 pólový konektor s drážkou samec: 3B0 972 702, 1J0 971 972
Lisovacie piny do samca: N 103 358 07 (1,5 mm²)
Piny do samca s káblom: 000 979 131 E (1,0 mm²)
Cena konektor: 1,92€
Link konektor: Konektor

2 pólový konektor s drážkou samica: 357 919 321
Lisovacie piny do samice: N 103 361 05 (1,5 mm² )
Piny do samice s káblom: 000 979 132 E (1,0 mm²)

Rezervné konektory:

Link: Konektor

Páska na kabeláž:

Páska: TESA 51608
Link: Páska na kabeláž

Kabeláž:

Kabeláž: FLY a FLRY
Link: Kabeláž

LED:

Napätie: 12V
Rozmer: 42 mm
Konektor: c5w
LED: 12 x SMD 5630/5730
Farba: biela
Výkon: 6W
Link: LED

Dorobené úpravy zoznam

12. Vzpery prednej kapoty

Ďalšou banalitou, ktorou predražený Seat z lacnej cenovej kategórie nedisponoval boli ery prednej kapoty. Však dnes to má už aj najlacnejšia Dacia. Občas keď som potreboval napr. založiť baterku a práve bola mokrá zem nemal som ako otvoriť poriadne kapotu a zaistiť tyčkou aby mi nedrbla po ksichte. Jedného dňa sa chalani na fóre SEATCLUBU bavili o predných erách na nového Leona 5F a tak som sa opýtal, či nie je niečo podobné aj na Alteu. No a mal som šťastie pretože bolo. Objednávku bolo potrebné poslať až z Ruska ale vďaka členovi Masurovi, ktorý mi ich objednal a čím mu za to veľmi vďačím sú už namontované aj u mňa. Inštaláciu som nezdokumentoval ale mám video priamo zo stránky kde sa predávajú. Tá je veľmi jednoduchá a v balíku bolo všetko potrebné na ich namontovanie. Vzpery sú kus kratšie a oproti originálnej tyčke skrátia otvorenosť kapoty asi o 2 až 3 cm ale nie je to žiadna vada a dá sa s tým žiť. Cena aj s poštovným vyšla na cca 66€.

Zoznam súčiastok:

Vzpery kapoty:

Cena: 66€ s poštovným
Link: Vzpery

Dorobené úpravy zoznam

13. LED osadenie

Už ako malého chlapca ma priťahovala LED technológia, ktorú mám rád do dnešného dňa. LED pchám všade, kde je to technicky možné. Nechýbajú preto LED ani v aute. Pomaly postupne chcem vymeniť všetky možné žiarovky za LED. Samozrejme teraz tým myslím voľne vymeniteľné žiarovky. To zabudovaných žiaroviek sa zatiaľ vŕtať nechcem ako na starom aute. Ale väčšinou sú už v Altey ledky.

Predné hmlovky:

Aj napriek tvrdeniu, že nevypisujú chybu vypálenej žiarovky to tak nieje a chybu vypisuje. Pravdepodobne budem teda musieť dať medzi LED a originál päticu adaptér s odporom údajne proti vypisovaniu chyby. LED ale nie sú zakúpené u nižšie spomínaného linku na tieto LED.

Pätica: HB4
Rozmer: (6.5 cm x 4.5 cm x 3.5 cm)
LED: 12 Cree XBD R3
Odber (mA): 670-750mA
Výkon: 1150 lm
Link: LED Hmlovky

Osvetlenie kufra:

Ako ďalšiu výmenu som vykonal v kufri auta. Pôvodné osvetlenie bolo slabé a navyše sa nachádzalo len na jednej strane. Rozhodol som sa teda dorobiť osvetlenie aj na druhej strane a žiarovky vymeniť za LED.

Napätie: 12V
Rozmer: 42 mm
Konektor: c5w
LED: 2 x SMD 5630/5730
Farba: biela
Výkon: 6W
Link: LED Kufor

Predné parkovačky:

Do parkovačiek som si taktiež zaobstaral LED. Hľadal som dlho, ale nakoniec som našiel pre mňa vyhovujúce. Treba dávať pozor na šírku LED a plošáku, aby sa zmestil do paraboly. Snažil som sa nájsť farbu zhruba aby bola rovnaká ako v hmlovkách. Je to ale taká mačka vo vreci a človek nikdy nevie čo mu príde. Zvolil som silnejšie s viac LED, aby ma cez deň bolo lepšie vidieť. Bezpečnosť prvoradá. V noci svietia taktiež vynikajúco. Zatiaľ mi vydržali najdlhšie zo všetkých ako som doteraz použil. Začali blikať cca až po 6 mesiacoch.

Rozmer: (1,2 cm x 3,1 cm)
Konektor: T10
LED: 10 x SMD 5630 CANBUS
Napätie: 12V
Výkon: 3,5W
Odber (mA): 250 mA
Farba: biela
Lumeny: 320 lumenov
Link: LED Parkovačky

Odkladacia priehradka:

Ďalšia výmena prišla na rad odkladacia schránka pred spolujazdcom. Po výmene to hneď krajšie svietilo. Výmena bola veľmi jednoduchá.

Rozmer: (3.4 cm x 1.2 cm x 0.3 cm)
Konektor: 1xT10
LED: 6 x SMD 5630
Výkon: 3W, 144 lm
Link: LED Priehradka

Stropné svetlo - predné:

V aute treba mať poriadne svetlo, nech vo večernom čase po otvorení poriadne všetkým vpáli biele svetlo do očí. No a potom v prípade, že hľadáte upadnutú cigaretu. Tak toto nie je ani jeden z mojich dôvodov avšak je pravda, že svetlo v noci pekne bije do očí.

Rozmer: (1,2 cm x 2,5 cm)
Konektor: T10
LED: 6 x SMD 5630 CANBUS
Výkon: 3,08W
Link: LED Stropné predné svetlo

Stropné svetlo - zadné:

Aby zadná časť posádky nežiarlila na prednú, aj tu som osadil výkonné LED. Vzadu sa však použil iný typ LED ako vpredu.

Kód: SKU: 255615
Rozmer: (3.6 cm x 1.3 cm x 1.0 cm)
Konektor: c5w
LED: 9 x SMD 5630
Výkon: 4,5W, 216lm
Link: LED Stropné zadné svetlo

Spiatočné svetlo:

Altea XL je vybavená len jedným spiatočným svetlom a aj to svietilo slabo. Pri namontovaní fólií svietivosť klesla ešte viac. A tak som zháňal silne výkonnú LED, ktorá by ma pri cúvaní aspoň trochu osvietila zadný priestor. LED som nekupoval na nete ale cez člena na Seatclubu. Mal niekoho známeho, ktorý sa zaoberal predajom LED a tak presnú stránku ani link vám neviem povedať. Jedinú informáciu ktorú mám je cena cca 20€ a výkon 80W. Aký je ale skutočný výkon ťažko povedať. Tento typ LED ale vie zabezpečiť firma Autoledky. Nižšie nájdete informácie o LED od tejto firmy.

Najčastejšie využitie: denné svietenie, cúvacie svetlo, obrysové svetlo
Typ pätice: BA15s/P21W
Svietivosť: 1 350 lumenov
Farba: snehobiela
Canbus/odpor: áno
Rozmery: výška: 54,5mm, priemer: 18mm
Odber (mA): 770-850mA (cca 10,2W)
Napájanie: 9-32V
Uhol emitovaného svetla: 360°
Výrobca LED chipov, typ a počet: Cree XBD, 16ks
Bezpečné tepelné rozhranie: -20°- 85°
Link: LED Spiatočné svetlo

Osvetlenie ŠPZ:

Už keď mi pekne na bielo svieti predok bola by škoda aby zadok ostal so žiarovkami. A tak nasledovala výmena žiaroviek osvetlenia ŠPZ. Pôvodne som chcel vymeniť celý modul ale bol príliš drahý a tak som sa ulakomil len na samotné LED. Výmena je veľmi jednoduchá. Odšraubujú sa 2 šrauby na každom svetle, ktoré uvoľnia sklíčko a vymenia sa žiarovky za LED:

Rozmer: (dĺžka 36 mm, šírka 16 mm)
Konektor: c5w
LED: 6 x SMD 5630
Výkon: 3W
Darba: 6500 K
Link: LED Osvetlenie ŠPZ

Zadné smerovky:

LED na mojom aute svietia silnejšie ako klasické žiarovky, či už v noci alebo za slnečného dňa. Neblikajú rýchlo. Či vypisujú chybu vypálenia žiarovky aj keby údajne vraj nemali neviem, pretože už mi to vypisujú predné hmlovky. LED som kupoval od firmy Autoledky. Výmena je jednoduchá. Uvoľní sa kobercový tapacír v kufri zo zadnej časti zadného svetlometu a hneď máme prístup k pätici. Tú pootočíme a vytiahneme aj so žiarovkou. Vyberieme ju a vymeníme za LED.

Kód: Outer LED žltá Osram, typ BA15s (2014)
Počet led: 12 Ks
Konektor: BA15s
Výkon: 800 lm
Link: LED Smerovky

Predné svetlomety XENESIS® TruMatch®:

Predné svetlomety som síce nevybavil LED ale napíšem aj o tejto zmene. Predné svetlomety majú päticu H1 a H7. V mojom prípade som si zvolil žiarovky typu XENESIS™ TruMatch™, ktoré svietia peknou bielou farbou a vyzerajú ako biele xenóny. Tieto svetlomety predáva aj firma Autoledky, ktorá občas robí na ne aj akcie.

Kód: XENESIS® TruMatch®
Konektor: H1, H7
Link H1: Svetlomety H1
Link H7: Svetlomety H7