.: Oktávia Kapučíno :.

Nieže by som bol s predchádzajúcim automo nespokojný, však som sa mu venoval dlho a taktiež do neho dosť preinvestoval, no prišla ponuka od kamaráta na Octáviu. Nad ponukou som dlho nepremýšľal a o chvíľku sa v mojich rukách ocitala Škoda Octávia 1U liftback. Sedany moc nemusím, ale liftback nieje až tak zlý. Navyše som si povedal, že treba vyskúšať niečo nové. Octávia je roku 2008 a jedná sa o model Tour s benzínovým motorom 1.6 MPI. Octávia dostala ešte od pôvodného majiteľa splyňovač lovato a to ma o kúpre presvedčilo najviac. Veď jazdiť za polovičnú sumu to je paráda. Octáviu som poznal takmer od jej kúpy a taktiež sa s ňou pravidelne vozil takže som ju poznal dostatočne. Po kúpe som Octávii kúpil nové elektróny R16. Od brata dostal parkovacie senzory, ktoré veľmi potešili a šup do octávii. Mal som trošku problémy pri cúvani. Veď presedlanie s krátkeho hatchbacku do dlhého liftbacku je pre niekoho nie sranda. A ja som s tým mal taktiež problém. Ďalej dostala DayLighty od firmy Dectane. Pravdepodobne ich budem asi vymieňať. Nesvietia tak krásne bielo ako na Lanose. Zato sú ale zatmavené a viac sa hodia do mriežky. Postupne si ju vylepšujem. Mám s ňou aj niekoľko plánov, tak uvidíme ako sa mi bude dariť pri ich realizovaní.

Od 11.11.2013 má Octávia nového majiteľa. Je to môj bratm. Ja som presedlal na Seat Altea XL.

článok: FoXo

Výbava a info o Octávii...

Dorobené veci, úpravy a návody...


Plánované úpravy...

Bráška dokončil namontovanie lakťovej opierky
Bráška dokončil namontovanie RS krídla

.: Fotogaléria :.

Letné fotky

Zimné fotky

Nové veci

Dorábky

Opravy

.: Dorobené veci:.

1. Elektróny R16 Ronal

Octaviu som kúpil na plechových diskoch R15 a tak som sa rozhodol zainvestovať do elektrónov. Rozhodnutý som bol pre R16 aj keď viac som chcel R17, ktoré by už boli pre môj motor pravdepodobne veľké, no vízorovo super. A to nevravím o R18 a zníženom podvozku. Dlhšiu dobu som hladal na nete elektróny, ktoré by sa k mojej farbe auta hodili. Nakoniec som sa rozhodol pre elektróny s označením RONAL JET BLACK R48 veľkosti R16, ktoré boli ešte aj v akcii. Elektróny dostali aj nové letné pneu Continental ContiEcoContact 5 205/55 R16 a bezpečnostné matice. Výzorovo elektróny sadli na auto perfektne. Akurát som musel natrieť zadné bubny aby vynikli lepsie bez tej hrdzavej farby. Spolu som kúpil 5 kusov a teda spravil si aj plnohodnotnú rezervu. O Ronaloch sa vraví, že to nieje žiadna šmejdna značka a tak dúfam v ich nekonečnú životnosť na našich dokonalých cestách.

Dorobené úpravy zoznam

2. Parkovacie senzory vzadu

Pred Octáviou som šoféroval na krátkom hatchbacku. Po presedlaní na dlhý liftback som mal veľké problémy cúvať ku stene a nevedel som odhadnúť vzdialenosť. Od brata som dostal parkovacie senzory značky Steelmate PTS400V1, ktoré som si vybral a brat mi ich teda uložil pod vianočný stromček. Montoval mi ich známy, keďže ja som momentálne nemal ani čas a hlavne ani priestor na montovanie. Časy, kedy som všetko robil na ulici ma dávno prestali baviť. Po namontovaní som ich hneď vyskúšal. Okrem toho, že ukazujú na displayi vzdialenosť mi neustále milý ženský hlas hovoriaci po anglicky oznamuje ako som vzdialený od objektu. Zvuk sa dá stíšiť alebo aj úplne vypnúť. Ďaľšie funkcie som v podstate neskúšal. Samotné senzory by mali byť z odolnejšieho materiálu. Display mi namontoval na palubnú dosku pri lavom A stĺpiku. Ja som ho chcel na sklo dole v rohu ale asi na to zabudol. Nevadí aj tu mu je dobre. Steelmate sa dá kúpiť napríklad aj tu kde som kupoval aj ja. E-shopová stránka www.tssgroup.sk. Tento výrobca má viac modelov. Stačí si len vybrať aký sa vám zapáči.

Popis systému Steelmate PTS400V1

  • akustická, hlasová a vizuálna signalizácia
  • LCD displej V9
  • rýchla detekcia prekážky
  • automatická detekcia poškodenia senzorov
  • ak je prekážka vo vzdialenosti 30cm od vozidla, zaznie nepretržitý tón
  • jedinečná technológia upevnenia snímačov (kovové klipy)
  • snímače s vodotesným konektorom
  • funkcia Antihook - posun meriania +20cm (rezerva, ťažné, rám, ...)

Obsah balenia Steelmate PTS400V1

  • parkovacie snímače 4ks, LCD displej V1, riadiaca jednotka, kabeláže, vrták, návod, záručný list

Dorobené úpravy zoznam

3. DayLight

DayLight - Denné svietenie sa označuje ako DRL/ Daytime Running Lamp.

DayLighty sa začali používať ako denné svietenie bez použitia stretávacćh svetiel, ktoré počas svietenia svojou spotrebou údajne prispievali na zvýšení spotreby a taktiež životnosť žiaroviek bola malá. Niektoré značky začali používať ako denné svietenie LED priamo v svetlách, alebo v nárazníkoch. Taktiež sa nájdu ako denné svietenie použité klasické žiarovky v hmlovkách alebo vo svetlách určených na denné svietenie. Pre značky, ktoré nedisponujú denným svietením od výroby ostáva namontovať dodatočné schválene denné svietenie. Používajú sa väčšinou 2 typy z hľadiska funkčnosti a tie sa delia na 2 typy z hľadiska zapojenia.

Funkčnosť:

1. DRL - Denné svietenie, ktoré po naštartovaní motoru alebo otočením kľúčiku do prvej polohy sa aktivujú a zhasnú v prípade zapnutia parkovačiek.
2. DRL/A - Denné svietenie s funkciou obrysových svetiel, ktoré tak ako DRL sa aktivujú tým istým spôsobom avšak pri zapnutí stretávacích svetiel nezhasnú, ale iba stmavnú na 30% svietivosti a svietia teda spolu aj so stretávacími svetlamy.

Zapojenie:

1. DRL - ktoré sa napájajú priamo na baterku + parkovačky. Tento typ pripojený priamo na baterku reaguje na rozdielne napätie pri vypnutom a zapnutom motori. Svetlá nabehnú , keď po naštartovaní nabehne do elektrickej siete auta oscilačne zvýrené napätie cca 13,8V.
2. DRL - kde na baterku, prípadne kostru sa napojí záporný pól a kladný pól +12V na aktivovanie sa napája (po zapnutí kľúča t. j. sv. 15). Ďaľší kábel tak ako v prípade 1a +12V sa napojí na parkovačky aby svetlá zhasli/stmavli pri prepnutí na stretávacie svetlá.

Keďže s veľkou obľubou by som dával LED technológiu všade kde sa dá, nebolo tomu inak ani pri Octávii. Už pri minulome aute som si montoval DayLighty. DayLight svetlá majú u mňa vždy podporu. Samozrejme som zástanca fakt iba certifikovaných a schválených typov na vozidlá. Hocijaké napodobeniny typu LED pásiku nalepovacieho na náraznik neschvalujem. Mne osobne je bezpečňejšie, keď oproti mne stretnem auto s kvalitnými DayLightami. Všimnem si DayLighty oveľa skor ako stretávacie svetlá alebo hmlovky. Taktiež sa mi u patentovaných originálov páči ich stmavnutie pri zapnutých stretávacích svetlách. Predsa je to len lepšia viditeľnosť a tým väčšia bezpečnosť. Pôvodne som chcel Octávii dopriať svetlá známe ako DeviEyes, ktoré majú v sebe už zabudované LED. Svietia veľmi pekne a neoslňujú oproti idúce autá ako to už zvykom býva pri napodobeninách. Taktiež autu dajú úplne nový image. Bohužiaľ som ale nakoniec tieto svetlá nekupoval. Dôvod? Údajne nesvietia veľmi dobre na cestu, pretože sú tam použité H1 a časom sa parabola začína rozpadávať. Na octáviu sa predávajú aj mriežky, v ktorých sú DayLighty už zabudované. Vyzerá to síce pekne ale cena týchto DayLightov je strašne premrštená. Neostávalo teda nič iné ako kúpiť iné schválené svetlá a prispôsobiť ich do mroežky. Dizajnovo som si kúpil také isté ako na predchádzajúcom aute. Bol som s nimi veľmi spokojný. Predtým akej boli značky výrobcu netuším. Teraz som zohnal od výrobcu Dectane také isté, akurát ich odrazová parabola bola zatmavené a tým pádom krajšie vyzerali po dizajnovej stránke. Malo to však jeden háčik. Svietili akokeby do žltozelena oproti tým druhým,ktoré svietili poriadne do biela a bolo ich skutočne aj vidno. Nevadí som si povedal. Veď časom tam dám iné a zatiaľ som sa s tým zmieril. Auto s nimi síce vidno, ale nieje to žiadna sláva.

Aby ste mohli DayLighty používať, je potrebné spĺňať pár podmienok. Prvá z podmienok je správne umiestnenie a druhá správne zapínanie a vypínanie DayLightov. Pokiaľ sa nejedná o schválené DayLighty, ktoré môžu byť použité aj ako obrysovky musia pri prepnutí na parkovačky zhasnúť. Pôvodne som takýto typ svetiel zháňal, ale nepodarilo sa mi zohnať vhodný tvar. Ostal som teda pri obyčajných. Pri používaní DayLight sú zadné svetlá vždy zhasnuté. Táto varianta sa mi nepáčilo vzhľadom na bezpečnosť a preto som si DayLighty nastavil, aby zhasli až pri prenutí na stretávačky a pri parkováčkách ostali svietiť. Cítim sa vtedy istejšie, keď som videný aj zo zadu. Zo svetiel som si ale pre prípad núdze vytiahol káblik aj z parkovačiek a aj zo stretávačiek a v prípade potreby prehodím konektory a DayLighty zhasnú tak ako majú. Pre zapnutie DayLightov som kábel napojil cez poistku na svorkovnicu nad ľavou nohou. Svorkovnica sa zapína pri otočení kľúčika do prvej polohy a tým sa zapnú aj DayLighty.

Môj popis zapojenia:

Použil som DayLighty od nemeckej firmy Dectane. Jedná sa o DRL svetlá s 5 x 1w LED. Slovenský predajca www.autoledky.sk alebo originál stránka Dectane www.dectane.de. Obaja ale majú chybný rozmer. Uvádzajú 220 mm a v skutočnosti majú 160 mm. Taktiež sa tam uvádza, že svetlá by mali stmavnúť pri zapnutí stretávacích svetiel. Svetlá nestmavnú ale zhasnú. Zodpovedné osoby boli už upozornené ale popis stále nezmenili. Rozhodol som sa pre umiestnenei do mriežok, tak aby boli na kraji oblúku. Viac sa mi to tak páčilo ale umiestnenie je na každom z vás. Vyrezal som plasty aby sa mi tam DayLighty zmestili. Plechom som posilnil vrchnú časť, o ktorú sa následne svetlá uchytili. Od svetiel idú tri káble. Všetky tri som dal spolu a oblepil ich izolačnou páskou. Keď otvorím kapotu, po pravej strane pri chladiči som spravil uchytenie v ktorom je uchytená druhá časť káblov. Tu sa kábe pomocou konektorou spájajú. V prípade potreby demontovania predného nárazníku odpojím konektory a nárazník môžem bez problémov dať dole. Z tadeto som čierny kábel uchytil pod skrutku svetla a použil tak kostru. Skrutka sa mi zdala najbližšie a najlepšie vhodná na ukostrenie. Žltý a biely kábel som strčil do malej umelohmotnej rúrky. Rúrka ide popod svetlo až pod baterku kde sa nachádza hrubá krytka pre kabeláž idúca dnu do kokpitu. Do tejto rúrky som pod svetlom ešte strčil dva káble od svetla a to parkovačky a stretávačky. Biely kábel pokračuje ďalej v hrubej umelej lište až dnu do kokpitu, kde sa následne napája na svorkovnicu nachádzajúcu sa nad ľavou nohou. Táto svorkovnica (15) je pod napätím pri otočení kľúčika do prvej polohy. Preistotu som dal aj poistku. Aby sa dal kábel prepchať s motoru dnu, je potrebné demontovať stierače, plastové krytky pod stieračmi a ďaľšiu krytku, pod ktorou sú schované pätice na napinovanie káblov. Žltý kábel od DayLightov a dva žlté od svetlometu so ukončil faston konektorom. Podľa potreby ich pri baterke prepojím buď na vypnutie parkovačkami alebo stretávačkami.

Správne zapojenie DayLightov:

1. Čierny kábel 0V - zapojenie na baterku alebo kostru auta.
2. Žltý kábel +12V - zapojenie na parkovačky na +12V
3. Biely kábel +12V - zapojenie na baterku +12V
3a. Biely kábel +12V - zapojenie na svorku +12V (15) po otočení kľúčika
3b. Biely kábel +12V - v prípade Octávii sa zapojí na hlavné ovládanie svetiel na pin č. 6. Vtedy nieje potrebné napájať žltý kábel na parkovačky. Po otočení spínača na prepnutie svetiel sa na pine č. 6 stratí +12V a DayLighty zhasnú.

Označenie pinov na predných svetlometoch:

Ľavé predné svetlo:
Pin č. 1 parkovačka - šedo-čierny vodič
Pin č. 2 stretávačka - bielo-čierny vodič
Pin č. 5 diaľkové - žlto-čierny vodič

Pravé predné svetlo:
Pin č. 1 parkovačka - šedo-červený vodič
Pin č. 2 stretávačka - biely vodič
Pin č. 5 diaľkové - žltý vodič

Najlepšie je však si farby premerať aby ste si boli istý, že to máte zapojené správne. Neviem z akého dôvodu sa mne pri tomto zapojení stalo, že DayLighty zhasli miesto parkovačiek až po zapnutí diaľových svetiel. Po premeraní na správny kábel už fungovalo všetko ako má.

Vyhláška:

Dodatočne domontované úsporné LED denné svetlá povolené už aj v SR, ale jedine s homologizačným znakom RL.

Zákon č. 8/2009 o cestnej premávke s platnosťou od 1.2.2009 v§ 32 ods. 1 sa uvádza doslovne: (1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety, alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

Upozorňujeme, že počas dňa a nezníženej viditeľnosti nemusíte mať zapnuté na vozidle obrysové svetlá, osvetlenie prístrojovej dosky a ani zadné svetlá. Montáž svetiel pre denné svietenie nieje prestavbou vozidla ani zmenou technických údajov, a preto umiestenie na vozidlo nepodlieha žiadnemu dodatočnému schvaľovaniu ani zápisu, preveríte na každej STK (stanica technickej kontroly vozidiel).

Pozor!!! Pri zakúpení svetiel pre denné svietenie sa nenechajte zmýliť ponukami iných lacných LED svetiel od iných predajcov. Aj napriek deklarovanej homologizácii sa nemusí jednať o svetlá pre denné svietenie, ale ide o homologované pozičné svetlá (parkovacie svetlá), ktoré v našej ponuke nájdete tiež.

Homologizované denné LED svetlá musia mať na prednej strane krytu vyznačené E znaky a označenie RL. ZAPOJENIE: Typ 2 obsahuje vždy modul pre automatické zapínanie a vypínanie denných svetiel, napájajú sa iba 3 vodiče + a - priamo na batériu a tretí vodič na parkovacie svetlo, aby sa svetlá vypli, akonáhle zapnete stretávacie (parkovacie svetlá).Denné svetlá sa zapnú ihneď po naštartovaní motora, keď začne byť batéria dobíjaná alternátorom.

Nakoľko je veľa pochybností či sú v SR denné svetlá povolené, prikladám vyjadrenie od Spoločnosť TESTEK, s.r.o. na základe poverenia udeleného Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT SR):Poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Viac sa dočítate na stránke Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR: - Stránka ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o denných svetlách RL.

Dorobené úpravy zoznam

4. Dorobenie tempomatu

Hoci bola moja Octávia vyrobená v roku 2008, bohužiaľ nedisponovala tempomatom. Rozhodol som sa teda tempomat dorobiť sám. S fóra Auto Škoda Klub som si zohnal originál páčku pod kódom 3U0 953 513 D (1J0 953 513 01C) a k nej kabeláž pod kódom 8E0 971 980. Páčka je najnovší typ.Existuje ešte starší typ páčky na ktorej sa nedá uberať a pridávať rýchlosť. Typ páčiek nájdete na obrázkoch nižšie. Kabeláž neviem či bola originálna, pretože podla návodu nesedeli farby. Pri hľadaní som narazil až na tri farebne rozdielne kabeláže. Ich farebné označenie a zapojenie je v tabuľkách 1-3. Návod ako postupovať pri monatáži som si vyhľadal na fórach Auto Škoda Klub a Octávia Klub

Starší typ páčky

00 Packa starsi typ

Novší typ páčky

01 Packa novsi typ

Návod na montáž:

Montáž tempomatu môžeme realizovať len v prípade ak máme elektronický plyn. Prestavba z lankového na elektrický je finančne náročná!

Ako prvé by sme si mali vyrovnať kolesá a volant. Aby sa nám v prípade potreby dalo pohybovať s volantom necháme kľúčik v zapalovaní, prípadne ho zastrčiť až keď bude potrebovať pootočiť volantom. Niektorí odporúčajú odpojiť aj baterku. Ja som tiež baterku preistotu odpojil. Začneme demontážou airbagu na volante. Treba dávať pozor, aby počas vybraného airbagu sme kľúčikom nepootočili do druhej polohy, inak nám naskočí chyba airbagu a budeme ju musieť potom mazať. Pri manipulovaní s airbagom by sme v jeho blízkosti nemali spôsobovať iskrenie a iné pokusy. Takiež sa odporúča nemať oblečenie, ktoré môže tiež spôsobiť iskrenie. Airbag by sa mohol v tomto prípade aktivovať.

1. Pokiaľ máme volant vo vodorovnej polohe, pootočíme ho o 90% do prava. Zo zadu sa nám objaví dierka. Dlhý a pevný nástroj (šroubovák, tyčka) strčíme do dierky a snažíme sa pohybmi vypáčiť tyčku, ktorá drží airbag. Treba na to trocha trpezlivosti. Ak sa nám jedna strana uvoľní pootočíme volant na druhú stranu a zopakujeme vypáčenie pre uvolnenie druhej strany.

01 Tempomat Postup

02 Tempomat Postup

Na foto je tyčka, ktorú odtláčame. Nachádza sa uprostred obdĺžníkoveho otvoru a tiež v diere pod ním. Pružina kolmo na tento obdľžnik odtláča airbag aby sme stále netrúbili.

03 Tempomat Postup

2. Airbag odklopíme a opatrne povytiahneme napájacie konektory. Žltý konektor na airbagu potiahneme smerom do hora. Airbag odložíme na bezpečné miesto. Treba dať pozor aby sme na koenktor nachádzajúci sa na airbagu nepriviedli napätie, pretože sa taktiež takýmto spôsobom aktivuje

04 Tempomat Postup

3. Odpojíme konetor, ktorý je zastrčený do podvolantového krúžku. Znovu dáme voalant do vodorovnej polohy. Pomocou 1000 hranu M12 (Proxxon VZ 12) odšroubujeme šraubu držiacu volant.

05 Tempomat Postup

Pokiaľ sme volant ešte nedávali dole, mali by sme na šraube vidieť modré zaisťovacie lepidlo. Odporúča sa vždy pri demontáži použiť novú šraubu s lepidlom alebo nové lepidlo pre zaistenie.

06 Tempomat Postup

4. V spodnom plaste sa nám odkryli dve dierky. V nich sa nachádzajú torxové prípadne krížové šrauby. Odkrútime ich.


07 Tempomat Postup

Ďaľšie 2 šrouby sa nachádzajú z dola v dolnom plaste viď foto.

08 Tempomat Postup

Pomocou imbusového kľúča veľkosti 4 alebo 5 odkrútime ďaľšiu šraubu v dolnom kryte v zadnej časti viď foto.

09 Tempomat Postup

Uvolníme páku pomocou ktorej nastavujeme výšku volantu. Následne opatrne od seba spodný ahorný plast odtrhneme. Horný plast môže ešte držať látka, ktorá je zasunutá pod prístrojovkou. Tá zabraňuje napadaniu bordelu za prístrojovku. Spodný plast ostane vysieť na páke. Pokiaľ nám bude vadiť môžeme s páky demontovať gumu a následne plast vybrať.

5. Opatrne vytiahneme podvolantový krúžok a odpojíme od konektoru. Na krúžku sa nachádzajú dva kolíky. Pomocou nich sa dá krúžok otáčať a tým je možné riziko zničenia! Na zadnej časti krúžku sa nachádza ďaľši kolík, ktorý je pritlačený k páčkam. Pri spätnom nasadení treba dať pozor aby tento kolík bol zatlačený. V inakšom prípade vám bude pri krútení volant rapkať. Ja som jemne dotiahol páčky, nasadil krúžok aby sa kolík zatlačil a nasadil volant. Keď sa s ním dalo krútiť bez rapkania, dáme volant aj krúžok dole a páčky dotiahneme.

10 Tempomat Postup

6. Demontujeme páčky povolením imbusového šroubu veľkosti 4. Ten sa nachádza v hornej časti páčiek a zviera plechovú obrúč. Od páčiek pre lepšiu manipuláciu odpojíme všetky konektory. Keď máme odpojené konektory a uvoľnené páčky tak ich vytiahneme smerom k sebe.

11 Tempomat Postup

Oddelíme od seba páčky. Sú len na sebe nasunuté a drží ich zarážka na pravej strane pri stredovom otvore. Chytíme pravú páčku a vysunieme ju smerom dopredu.

12 Tempomat Postup

7. Pravú páčku nacvakneme na ľavú a spolu ich nasunieme na volantovú tyč. Imbusom ich zafixujeme a pokúsime sa páčky dať do roviny. Keď ich máme vyrovnané môžeme vyskúšať popis v bode 4 ohľadom dodržania správnej vzdialenosti krúžku od páčiek. Akonáhle je všetko v poriadku, pritiahneme imbus a napojíme naspäť všetky konektory. Keďže nám pribudla nová páčka nesmieme zabudnúť pred poskladaním nacvaknúť káblovačku k tempomatu. Nacvakneme konektor, prichytíme kábel a môžeme skladať. Znovu dávame pozor pri zakladaní podvolantového krúžku a airbagu. Po kompletnom zložení v pripade odpojenia baterky ju pripojíme a vyskúšame, či nám fungujé smerovky, diaľkové svetlá, svetelná húkačka a trúbu.

Teraz sa môžeme pustiť do napinovania kabeláže pre tempomat. Pätica do ktorej sa piny napinujú sa nachádza akoby pri lavom A stĺpiku pod palubovou doskou a prístup k nej sa nachádza pri mechanizme stieračov. Potrebné je jeden pin napinovať aj do poistkovej skrinky. Teraz si popíšeme stručný návod ako na demontáž potrebných vecí.

8. Najskôr si sprístupníme cestu k poistkovej skrinke. Bude sa nám potom aj ľahšie napinuvávať pätica pod stieračmi. Ako prvé demontujeme krycí plast na pravej strane palubovky aby sme sa dostali k poistkám. Povolíme 4 x torx (na obrázku modrá šípka) a zatlačíme dve západky (na obrázku červenoá šípka) a zatlačíme dnu.

13 Tempomat Skrink

9. Ďalej vyberieme hlavný ovládač svetiel. Pri vypnutej polohe na 0 zatlačíme vypínač do vnútra a otočíme do pravej strany smerom na zapnutie parkovačiek. Následne vypínač potiahneme k sebe a mal by vypadnúť.

14 Tempomat Skrink

10. Vycvakneme plast okolo spínača pomocou západiek (na obrázku modrá farba) a od ovládania náklonu svetiel odpojíme konektor. Za ovládaním náklonu svetiel hore sa nachádza torx (na obrázku červená farba) ktorý vyberieme von.

15 Tempomat Skrink

11. Demontujeme protihlukovú krytku nad pedálmy. Nachádza sa tam 2 x torx (na obrázku modrou farbou). Ďaľší torx sa nachádza v pravom hornom rohu odkladacieho priečinku (na obrázku modrou farbou).

16 Tempomat Skrink

12. Vyberieme odkladací priestor a pomocou západiek (na obrázku modrou farbou) vyberieme diagnostický konektor. Odkladací priestor odložíme spolu s ostatnými plastami nabok a mali by sme sa krásne dostať k poistkovej skrinke.

17 Tempomat Skrink

A takto to vyzerá, keď to máme kompletne rozobraté.

18 Tempomat Skrink

13. Otvoríme prednú kapotu a demontujeme stierače. Občas sa stáva, že držia pevne. Ak by nešli, môžeme si pomôcť odhrzovačom a podobnými prípravkami. Taktiež niekto skúša aj sťahovákom. Vtedy ale treba dávať pozor, aby sa nepoškodilo čelné sklo. Nasleduje demontáž torpéda. Torpédo je ten mriežkovaný plast pod ktorým sa nachádza mechanizmus stieračov. Pozor, plast nedemontujeme pokiaľ sa auto nachádza v chladnej oblasti. Krehká umelá hmota sa môže ľahko zlomiť!Odporúča sa začat zo stredu, tam kde sa torpéda spájajú. Ako pomôcku si vezmeme šroubovák. Ním opatrne podpáčime pplast a následne ho ťaháme smerom k sebe. Drží na takých akoby koľajničkách. Pri demonáži treba byť maximálne opatrný aby ste nemuseli kupovať nové torpéda. Chce to hlavne trpezlivosť a čas. Keď máme obe torpéda dole, demontujeme aj celý mechanizmus stieračov pre lepšiu manipuláciu. Môžeme aspoň celý mechanizmus skontrolovať a premazať. Taktiež máme prístup k peľovému filtru, ktorý sa nachádza na pravej strane hľadiac na čelné sklo. Odporúčam kúpiť uhlíkový filter. Na opačnej zbadáme čierny plast, do ktorého ide káblovačka. Ten plast je krytka, ktorá zakrýva držiak s päticami. Držia ho dve šrouby.

19 Tempomat kabelaz

Keď máme krytku dole môžeme odpojiť čierny konektor. Päticu z ktorej sme konektor vytiahli zastrčíme dnu smerom dole k pedálom do vnútra auta.

20 Tempomat kabelaz

14. V tomto bode sa môžeme vrhnúť na káblovačku a jej napinovanie. Kabeláž by mala obsahovať spolu 5 farebne označených káblov. Kabeláž od tempomatu potiahneme do rohu palubovky pod A stĺpikom. Uchytíme ju najlepšie pomocou umelohmotných zväzovacích pásikov. Zo zväzku vytiahneme káblik označený modor-čierny, červeno-čierny alebo červeno-biely. V mojom prípade to bol kábel červeno-biely a zapojenie podľa tabuľky č. 3. Tento káblik pôjde do poistkovej skrinky. Pokiaľ nieje káblik ukončený koncovkou, je potrebné na neho najprv priletovať ISO pin. ISO pin následne vložíme do bunky označenej číslom 5. Skontrolovať rozloženie poistiek môžeme na obrázku nižšie. Ak bunka 5 je obsadená použijeme bunku č. 6. V mojom prípade som musel použiť č. 6 a naletovať aj pin. V bunke sa nachádzajú dva menšie bunky. V jednej už bude pás. Do tej druhej zastrčíme náš pin. V poistkovej skrinke sa nachádza tiež poistka proti vysunutiu pinov. Býva fialovej farby. Túto poistku odistíme aby sa dám pin mohol bez problémov zastrčiť. Z oboch strán ešte skontrolujeme, či sme sa skutočne trafili na správne miesto. Tento kábel je napájaný kladným pólom +. Z druhej strany vložíme poistku 20A. Teraz môžeme pistkovú skrinku zatvoriť a na jej konci kde sa zbieha viac káblikov zaistiť zdrhávacím pásikom.

21 Tempomat kabelaz

ISO PIN do poistkovej skrinky 000 979 227 e

ISO PIN

Zvyšné piny napinujeme podľa tabuliek nižsie do pätice, ktorú sme si predtým vytlačili dnu. Uviedol som dve tabulky, pretože sa nám môže stať ako napríklad aj mne, že farebné označenie káblov nesedelo s priloženým návodom. Na pätici sa nachádza fialová poistka po obvode. Tú potiahneme a potom nám pôjdu piny zatlačiť až nadoraz. Po napinovaní poistku zatlačíme a päticu nasunieme naspäť do držiaka. Teraz môžeme konektor zapojiť do pätici a poskladať všetko naspäť, čo sme doteraz rozobrali.

22 Tempomat kabelaz

Kabeláž č. 1


Kabeláž č. 2


Kabeláž č. 3

15. Nakoniec nám ostáva tempomat aktivovať a vyskúšať. Na aktiváciu potrebujeme notebook s programom VAG-COM, diagnostický kábel napr KKL USB VAG s koncovkou OBD2. Priznám sa, že nikdy predtým som osobne s programom ani diagnostikou nerobil (nemal som kábel a ani systém na ktorom by mi bežal bez problémov VAG-COM) a tak som nemal ako experimentovať. Požiadal som teda kamaráta o pomoc s aktiváciou, ktorý týmto všetkým disponoval spolu s návodom. Neviem teda osobne popísať postup ale vyskúšam popísať podľa informáci z internetu.

Postup aktivácie:

  1. Pripojíme diagnostický kábel do diagnostického koenktoru pod volantom a do USB portu na počítači
  2. Naštartujeme auto
  3. Zapneme program VAG a zvolíme ponuku 01 Motor/Elektronika motoru
  4. Zvolíme funkciu 11 Login na vypítanie loginu
  5. Pre aktiváciu zadáme kód 11 463 (deaktivácia 16 167) a potvrdíme
  6. Zvolíme funkciu 06 Ukončenie výstupu a vypneme zapalovanie
  7. Pre správnu aktiváciu vyskúšame funkciu skúšobnou jazdou

16. Moja skúšobná jazda zlyhala. Cez kontrolu vo VAGU sme zistili, že je poškodený spojkový spínač. Nato aby tempomat fungoval je potrebné aby bol funkčný spojkový ale aj brzdový spínač. Tieto spínače sa po zošliapnutí pedálu rozpoja a vypnú tempomat. Preto je potrebné skontrolovať či všetky pedále ale aj tlačidlá na páčke tempomatu fungujú. Pre tempomat zvolíme 01 Motor, Hodnoty kánal 066 a v štvrtom poli je stav páčky.

Kontrola pedálov:

Kontrola páčky tempomatu starší typ:

Kontrola páčky tempomatu novší typ:

Keďže som pri rozoberaní a skladaní nestihol robiť fotky rozoberania, chcem poďakovať za poskytnutie niektorých fotiek chcem členom Olisoftovi z klubu Auto Škoda Klub a Vašovi z fóra skodahome.cz.

Zoznam súčiastok:

Páčka: - 3U0 953 513 D (1J0 953 513 01C)
Kabeláž: - 8E0 971 980 (neviem či je úplná)
ISO PIN: - 000 979 227 e

Na stiahnutie:

Návod: Originál návod na montáž tempomatu Octávia 1pdf

Dorobené úpravy zoznam

5. Ochranné lišty na prahy

Octávia zažila veľa nastúpených a vysupených ľudí. Pri tychto činnostiach tak ako na iných častiach auta dochádza k poškodzovaniu laku. Prahy pod dveramy dostávajú tiež zabrať. Rozhodol som sa preto lak ochrániť a kúpiť ochranné lišty nielen z ochranného hľadiska ale aj z dizajnového. Octávia hneď s nimi vyzerá omnoho lepšie. Škoda, že zadné sú čisto s plastu ale celkom tam aj napriek tomu zapasovali. Montujú sa pomocou obojstrannej lepiacej pásky, ktorá je súčasťou balenia a pripravená už na prahoch. Treba si prahy poriadne vyčistiť a odmastniť od nečistôt. Potom si zamerať na oboch stran=ach rovnomerne kde sa budú lišty lepiť. Odlepíme lepiacu pásku z líšt a nalepíme na prah a lišty sú úspešne namontované. Na stránke nájdete rôze dizajny líšt. Objednával som z E-shopovej stránky www.obautodily.cz pod kódom KDA300003.

Dorobené úpravy zoznam

6. RS pedále

Na RS octáviach ma zaujali pedále po dizajnovej stránke. Dočítal som sa, že by mali mať funkciu aj nezošmyknutia nohy z pedálov v prípade mokrej podrážky a tak som si ich zadovážil. RS pedále je len guma na ktorej sa nachádza hliník. Stará guma z pedálov sa dá dole a natiahne sa nová. Stará guma išľa dole ceľkom ľahko, no o niečo ťažšie išla nová. Treba trpezlivosť prípadne kus tekutiny napr. ako mydlová voda. Objednal som opierku aj na ľavú nohu. Tá sa mi tam ale veľmi nehodila, pretože boľa malá ako poťah na koberci pre ľavú nohu. Údajne ani RS-ska nemala originál opierku ľavej nohy. Niekomu sa môže ale zapáčiť. Objednával som z E-shopovej stránky www.obautodily.cz pod kódom FCA000001 a opierka ľavej nohy www.obautodily.cz pod kódom 504016

Dorobené úpravy zoznam

7. Čierne predné smerovky

Ako ďaľši doplnok sa mi zapáčili predné čierne smerovky. Výmena je úplne jednoduchá. Ťažšie ide do nich objímka so žiarovkou tak treba kus skúšať, kým sa vám to tam zasekne tak ako má. Okolo týchto smerovie sa nenachádza žiadne tesnenie. Preto je tam kus škára medzi smerovkou a plechom. Dá sa tam ale provizórne dať dáka iná tesniaca guma. So zahmlievaním som zatiaľ nemal problém Objednával som z E-shopovej stránky www.obautodily.cz pod kódom 503ps023.

Dorobené úpravy zoznam

8. Aktivácia okien cez diaľkové ovládanie

Vychutnávate si v lete na teraske vaše fajné chladené čapované nealko pivo vo vašom obľúbenom podniku a váš miláčik sa škvarí pár metrov na slnku? Vtedy poteší ak viete auto vyvterať bez toho aby ste k nemu museli prísť, vložiť kľúčik do zapaľovania a až potom pootvoriť okná. Prípadne, keď potrebujete na diaľku okná rýchlo zavrieť v prípade dažďa. Na tieto veci je dobré, keď viete okná otvoriť a zatvoriť cez diaľkové ovládanie. Nie všetky modely áut to vedia a takisto nie každý kus auta. Záleží to od komfortnej jednotky. Priznám sa nevyznám sa v týchto riadiacich a komfortných jednotkách. Údajne moje 3G komfortka postačuje na túto funkciu. Prečítal som veľa fór, kde sa táto téma rozoberala a k nej milión názorov ako sa to nedá a ako sa to dá. Raz som objavil na nete jeden program, ktorý je voľne stiahnutý a údajne to dokáže. Zakúpil som si kábel a šiel som to hneď vyskúšať, či sa mi podarí aktivovať diaľkové otváranie okien cez diaľkový ovládač. Na moje prekvapenia sa to podarilo bez problémov a dkonca som nemal ani problém s uzatvorením piatych dverí. Údajne z nejakého dôvodu pri niektorej riadiacej jednotke sa to deje, že sa potom nedajú zatvoriť piate dvere ale aj na to tam je návod v priáde, že sa vám to stane ako to opravíte.

Hlavné funkcie programu:

  • Identifikácia komfortnej jednotky
  • Identifikácia dverných jednotiek
  • Aktivácia/Deaktivácia diaľkového ovládania okien
  • Aktivácia/Deaktivácia alarmu (v budúcej verzii)
  • Aktivácia/Deaktivácia ďalších skrytých funkcií (v budúcej verzii)
  • Nastavenie blikania smeroviek a zvukového signálu pri zamknutí a odomknutí auta
  • Aktivácia/Deaktivácia režimu automatického zamknutia/odomknutia dverí pri jazde

Potrebné vybavenie

Podporovaná vozidla

Verzia MKM Lite 1.20 je obmedzená na vozidla s komfortními jednotkami rady 1C0 959 799, teda jednotky tzv. 3.generácie. Podporována je väčšina vozidel:

  • Škoda Octavia / Octavia Combi - od r.v. 05/2001
  • Škoda Superb
  • VW Passat / Passat Variant od modelového roku 2001 (r.v. 2000)
  • WV Golf / Golf Variant od modelového roku 2001 (r.v. 2000)
  • VW Bora / Bora Variant od modelového roku 2001 (r.v. 2000)
  • VW New Beetle od modelového roku 2002 (r.v.2001)
  • Seat Toledo od modelového roku 2001 (r.v. 2000)
  • Seat Leon od modelového roku 2001 (r.v. 2000)

Aktivácia okien

  1. Nainštalujeme program Motordiag Komfort Manager na podporovaný operačný systém
  2. Zdarma zaregistrujeme program na domovskej stránke
  3. Pripojíme diagnostický kábel do portu v aute a následna do USB na počítači.
  4. Spustíme program Motordiag Komfort Manager
  5. Po spárovaní klikneme na ponuku Aktivace oken prípadne na inú ponuku, ktorú chceme aktivovať

Odkaz na program Motordiag Komfort Manager